loader image

جستجو

BUSHEHR, IRAN - NOVEMBER 10: The groundbreaking ceremony of Bushehr Nuclear Power Plant, held in Bushehr, Iran on November 10, 2019. Construction works continue at the site. 
 (Photo by Fatemeh Bahrami/Anadolu Agency via Getty Images)

خاورمیانه:
آیا احیای برجام تهدیدی برای اسرائیل است؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

موسسه «خاورمیانه» در مقاله‌ای به بررسی این سوال پرداخت که آیا احیای برجام تهدیدی برای اسرائیل است؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، موسسه خاورمیانه مقاله‌ای به‌قلم «سجاد صفایی» منتشر کرد که در‌آن آمده است: با ادامه تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای 2015 ایران، یک انتقاد برجسته این است که اجرای کامل آن به جمهوری اسلامی اجازه می‌دهد امنیت اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و احتمالاً موجودیت این کشور را تضعیف کند.

منتقدان برجام مرتباً توهم ایران مجهز به سلاح هسته‌ای را برای بیان نظر خود در سر دارند. آن‌ها استدلال می‌کنند که برجام برای امنیت اسرائیل(رژیم صهیونیستی) مضر بود، زیرا زمان کافی بین ایران و یک بمب هسته‌ای احتمالی را بیان نمی‌کرد.

خروج ترامپ از توافق و اعمال مجدد تحریم‌ها، باعث شد که ایرانی‌ها با افزایش غنی‌سازی اورانیوم و کاهش دسترسی به بازرسان بین‌المللی تسلیحات، این پنجره را تا چند هفته کاهش دهند.

اتهام دیگری که مکرراً تکرار می‌شود، این است که اجرای کامل برجام و لغو متعاقب تحریم‌های فلج‌کننده علیه ایران، خزانه خالی‌شده آن را دوباره پر کرده و در نتیجه، با افزایش توانایی این کشور برای تامین مالی و تسلیح گروه‌های شبهه‌نظامی در مناطقی مانند لبنان و سوریه، امنیت اسرائیل را تضعیف می‌کند.

میزان واقعی دخالت ایران در افزایش ظرفیت شبهه‌نظامیان غزه برای انجام جنگ زمینی نامشخص است. همچنین مشخص نیست که چگونه تحریم‌های آمریکا به طور قابل‌توجهی بر این دخالت فرضی ایران تأثیر گذاشته است یا خیر.

البته منتقدان برجام خواهند گفت، حتی اگر بپذیریم که تاثیر تحریم‌ها بر کمک نظامی ایران به فلسطینیان حاشیه‌ای بوده است، چالش استراتژیک جمهوری اسلامی با اسرائیل از طریق لبنان و سوریه غیرقابل انکار است.

درست است که متحدان نظامی ایران در لبنان و سوریه، از نظر نظامی و مالی بسیار بیشتر از گروه‌های شبهه‌نظامی در غزه به تهران وابسته‌اند، اما آیا این بدان معناست که لغو تحریم‌های ایران منجر به تقویت این گروه‌ها به حدی می‌شود که امنیت اسرائیل را تهدید کنند؟

حتی با این فرض که لغو تحریم‌ها علیه ایران، توانایی این کشور در ارسال پول و تسلیحات به گروه‌های شبهه‌نظامی در لبنان و سوریه را به شدت افزایش می‌دهد، هنوز گلوگاه‌های غیرقابل حرکتی در مورد اینکه ایران تا کجا می‌تواند در کمک به این متحدان پیش برود، وجود دارد.

با این حال، لغو تحریم‌ها می‌تواند ظرفیت اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را برای جلوگیری سریع و قاطعانه از تهدیدات نظامی احتمالی در داخل سرزمین‌های لبنان و سوریه بدون تحمل خسارات دردناک تهدید کند. این ممکن است بازدارندگی اسرائیل را در برابر ایران و متحدانش بیشتر از بین ببرد.