loader image

جستجو

Is China's strategy in Afghanistan in trouble2

اوراسیا ریویو:
آیا استراتژی چین در افغانستان به مشکل می‌خورد؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «اوراسیا ریویو» در مقاله تازه خود به بررسی این سوال پرداخت که آیا استراتژی چین در افغانستان به مشکل می‌خورد؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، اندیشکده اوراسیا ریویو در مقاله تازه خود به‌قلم «کبیر تنجا» نوشت: حمله هفته گذشته داعش خراسان به هتلی در مرکز کابل که محل اقامت بازدیدکنندگان و تجار چینی است. بار دیگر پکن را به کانون مشکلات امنیتی افغانستان تبدیل کرد.
داعش خراسان در حال پر کردن خلأهایی است که از قضا توسط طالبان پشت سر گذاشته شده است.

زیرا این گروه به تلاش‌های خود برای تغییر شکل از یک گروه شورشی و تروریستی به یک دولت و نظام سیاسی که ‌به‌دنبال به رسمیت شناخته ‌شدن جهانی است، ادامه می‌دهد.

افغانستان تنها کشوری نیست که در آن، چین با عقب‌نشینی شبه‌نظامیان اسلام‌گرا مواجه است. گروه اسلام‌گرای الشباب وابسته به القاعده که کنترل سرزمینی در سومالی را در دست دارد، در گذشته نیز در تبلیغات ضد چینی خود پر سر و صداتر شده است و قبلاً منافع چین را در کشورهایی مانند کنیا و موزامبیک هدف قرار داده است.

در حالی که شکی نیست که چین با سنگینی اقتصادی خود می‌تواند یک تغییر‌‌‌دهنده بازی در افغانستان باشد.

همچنین مهم است که به یاد داشته باشیم که کشورهای منطقه و همسایه، درک قوی‌تری از کابل و سیاست اسلامی آن دارند.

در حالی که گفتمان بین‌المللی بر سر نقش پکن در افغانستان ناامید است، دیگران در واقع پیشرفت‌های بسیار بیشتری در نفوذ سیاسی و اقتصادی بر طالبان داشته‌اند.

کشورهایی مانند ایران، تاجیکستان، ازبکستان، ترکیه و قطر به همراه غرب ممکن است شانس واقعی‌تری برای کمک به افغانستان برای جلوگیری از فروپاشی اقتصادی کامل و بلندمدت نسبت به پکن داشته باشند.

این امر با مجموعه‌ای باورنکردنی از خطرات در رابطه با اتحاد با طالبان همراه است.

با رقابت قدرت بزرگ بین آمریکا و چین، پروژه‌های سرمایه‌بر مانند ابتکار کمربند و جاده و کریدور اقتصادی چین-پاکستان و محیط اقتصادی متزلزل جهانی پس از همه‌گیری که با جنگ روسیه علیه اوکراین تشدید شده است.

اگر چین تنها مسئولیت حفظ افغانستان را بر عهده بگیرد، واقعاً تعجب‌آور خواهد بود.