loader image

جستجو

Does Israel have the right strategy to deal with Iran

جروزالم پست:‌
آیا اسرائیل استراتژی درستی برای مقابله با ایران دارد؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه«جروزالم پست» در مطلب تازه خود به بررسی این سوال پرداخت که آیا اسراییل استراتژی درستی برای مقابله با ایران دارد؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه جروزالم پست در مطلب تازه خود به‌قلم «یاکوف کاتس» نوشت:  در ماه جولای سال 2006، «نفتالی بنت» دو هفته پس از عبور چریک‌های حزب‌الله از اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و حمله به گشت‌زنی ارتش و ربودن دو سرباز ذخیره، یک دستور فراخوان اضطراری از ارتش اسرائیل(رژیم صهیونیستی) دریافت کرد.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) یکی از بزرگترین عملیات نظامی در دهه‌های اخیر را آغاز کرده بود و سه لشکر زمینی را به لبنان می فرستاد.

بنت در بین کارها بود. یک سال قبل، او بر فروش شرکت فناوری پیشرفته‌ای که با تعدادی از دوستانش تأسیس کرده بود، نظارت کرد و به عنوان مشاور در آن باقی ماند.

بنت که در Sayeret Matkal (یگان تکاوران ستاد کل)آموزش دیده بود، پس از تکمیل آموزش افسری، از واحد کماندویی زبده اخراج شد و به عنوان یکی از فرماندهان جوخه موسس یگان Maglan، به خدمت گرفته شد.

سربازان در Maglan آموزش دیده بودند که نه تنها دشمن را شکار کنند، بلکه سلاح‌های آن‌ها، به ویژه موشک‌ها را نیز شکار کنند.

این مهارتی بود که ارتش اسرائیل(رژیم صهیونیستی) از بنت و سربازانش می‌خواست در هنگام فراخواندن آن‌ها در طول جنگ دوم لبنان و اعزام آن‌ها به منطقه‌ای در بخش غربی لبنان، نزدیک روستای دبل، از آن استفاده کنند.

موفقیت آن‌ها حداقل خواهد بود و بهایی که ارتش اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در دبل می‌پردازد بالا خواهد بود. در بعدازظهر 8 آگوست سال 2006، یک جوخه حزب‌الله یک جفت موشک ضد تانک را به خانه‌ای در روستا شلیک کرد که در آن دو شرکت ذخیره ارتش اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در آنجا پناه گرفته بودند. 9 سرباز کشته و 29 سرباز دیگر زخمی شدند.

بنت در آن روز آنجا نبود، اما او بعداً توضیح داد که انجام مأموریت غیرممکن بود. هر تلاشی برای شکار ساده موشک بیهوده بود.

در آن دوره، بنت بارها با نتانیاهو ملاقات کرد و سعی کرد او را متقاعد کند که استراتژی متفاوتی را برای مقابله با ایران و گروه‌های تروریستی آن در سراسر منطقه اتخاذ کند.

این احتمال وجود دارد که بنت از «دیوید بارنیا» -رئیس موساد- خواسته است تا تلاش‌ها را برای ایجاد زیرساخت‌هایی در ایران افزایش دهد که قابلیت عملیاتی ثابت را ممکن می‌سازد. اگر چنین است، این چیزی نیست که یک شبه اتفاق بیفتد و زمان می‌برد.

تمام فناوری‌ها در ایران داخلی و بومی هستند. این بدان معنی است که حذف یک دانشمند هسته‌ای ممکن است جنبه‌ای از برنامه را متوقف کند و به تاخیر بیاندازد، اما برای متوقف کردن آن کافی نیست.