loader image

جستجو

Is Israel facing a new intifada

اسپکتیتور:
آیا اسرائیل با انتفاضه جدیدی روبرو است؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه « اسپکیتور» در یادداشت تازه خود ضمن اشاره به حمله اخیر در تل‌آویو،‌ به بررسی این سوال پرداخت که آیا اسرائیل با انتفاضه جدیدی روبرو است؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ نشریه اسپکتیتور در یادداشت تازه خود به‌قلم «استیفن دیسلی» نوشت: حمله اخیر در تل‌آویو باعث افزایش وحشت خواهد شد.

خیابان دیزنگوف یکی از شلوغ‌ترین گذرگاه‌های تل‌آویو است، مجموعه‌ای از بارها، رستوران‌ها و معماری باهاوس در آن جا قرار دارد و معمولاً عصر پنجشنبه‌ها توسط جوانان شلوغ می‌شود.

شب گذشته، صحنه آخرین حمله تروریستی فلسطینی‌ها بود که یک مرد مسلح در خارج از بار ایلکا تیراندازی کرد و 3 کشته و 9 زخمی ‌برجای گذاشت.

یکی از کشته‌شدگان، -کایاک سوار المپیک- «باراک لوپن» بود که نماینده اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در پکن سال 2008 و لندن سال 2012 بود.

در دو هفته گذشته، 14 اسرائیلی توسط ترکیبی از تروریست‌های فلسطینی و اسرائیلی-عرب کشته شده‌اند. برای مقایسه، در کل سال گذشته 17 مورد مرگ ناشی از تروریسم رخ داده است.

تیرانداز، «رعد فتحی حازم» یک جوان 28 ساله از اردوگاه پناهندگان جنین در کرانه باختری بود. پس از شلیک به مشتریان بار، او پلیس را در تعقیب و گریز به یافا هدایت کرد و در نزدیکی یک مسجد مخفی شد. هنگامی ‌که مأموران او را ردیابی کردند، او تیراندازی کرد و سپس در درگیری کشته شد.

خانواده‌اش اقدامات او را ستایش کرده‌اند و پدرش گفته است: «به زودی پیروزی را خواهید دید… خدایا مسجد الاقصی را از اشغالگران آزاد کن.»

در تقریباً دو دهه پس از انتفاضه دوم، شیوع گسترده تروریسم فلسطینی، نگرانی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را در مورد قریب‌الوقوع بودن انتفاضه سوم افزایش داده است. خیلی زود است که بدانیم این موج خشونت را چه بنامیم، اما اگر حملات با سرعت فعلی خود ادامه پیدا کنند، این نگرانی‌ها تشدید خواهد شد.

پیش از ماه رمضان سال 2022، همه سازمان‌های اصلی تروریستی فلسطین خواستار تشدید «مقاومت» شدند.

تاریخ دیگری در تقویم به چشم می‌خورد: 15 می، روز استقلال اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، که فلسطینی‌ها از آن به عنوان نکبت یا «فاجعه» یاد می‌کنند. خشونت غیرمعمول نیست.

سرویس‌های امنیتی اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  در حال حاضر باید با یک وضعیت متشنج مقابله کنند.

اپوزیسیون راست‌گرای لیکود در نظرسنجی‌ها بالا رفته است و «بنیامین نتانیاهو» -نخست‌وزیر سابق-، که یک سال پیش توسط ائتلاف بنت برکنار شد، در تلاش‌های خود برای به دست‌آوردن مجدد قدرت بی‌رحمانه عمل خواهد کرد.

روزها و هفته‌های آتی برای اسرائیلی‌ها و نخست‌وزیر آن‌ها مخاطره‌آمیز خواهد بود.