loader image

جستجو

Does Israel agree to the US-Iran agreement

جروزالم پست:
آیا اسرائیل با توافق آمریکا و ایران موافقت می‌کند؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «جروزالم پست» در یادداشت خود به بررسی این سوال پرداخت که آیا اسرائیل با توافق آمریکا و ایران موافقت می‌کند؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه جروزالم پست در یادداشت خود به‌قلم «سالم الکتبی» نوشت: «بنیامین نتانیاهو» با تحلیل موضع اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در قبال توافق احتمالی آمریکا و ایران، موضع قاطعانه‌ای را مطرح می‌کند و تاکید می‌کند که اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به هیچ توافقی با ایران متعهد نخواهد بود.

وی افزود: اسرائیل(رژیم صهیونیستی) اقدامات لازم را برای دفاع از خود انجام خواهد داد.

با این حال، به نظر می‌رسد که در محافل اسرائیلی تمایل فزاینده‌ای به پذیرش چارچوب تفاهم بین واشنگتن و تهران وجود دارد.

برخی از شخصیت‌های با نفوذ اسرائیلی استدلال می‌کنند که یک «تفاهم» ممکن است در مقایسه با یک توافق رسمی تعهدات کمتری را به‌دنبال داشته باشد.

با این وجود، تمرکز اولیه بر دستیابی به اجماع در مورد احیای توافق هسته‌ای و تجدید مفاد آن، به‌ویژه مفاد مربوط به غنی‌سازی اورانیوم در تأسیسات هسته‌ای ایران، باقی می‌ماند.

«یولی ادلشتاین» -رئیس کمیته امور خارجه و دفاع کنست- در طی مصاحبه‌ای نظرات خود را در مورد ماهیت توافق احتمالی بیان کرد. او آن را بیشتر به‌عنوان یک توافق کوچک یا یک یادداشت تفاهم توصیف کرد تا یک توافق جامع.

ادلشتاین همچنین تاکید کرد که اسرائیل(رژیم صهیونیستی) می‌تواند چنین ترتیبی را بپذیرد در صورتی که شامل نظارت قوی باشد.

جالب اینجاست که دفتر نخست‌وزیری از اظهار نظر درباره اظهارات ادلشتاین و همسویی آن‌ها با موضع دولت خودداری کرد و این امر حاکی از وجود دیدگاه‌های متفاوت در حوزه‌های حکومتی، قانونگذاری و حزبی اسرائیل بود.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، صرف‌نظر از ائتلاف حاکم در قدرت، اهمیت فوق‌العاده حفظ اتحاد قوی خود با آمریکا را تشخیص می‌دهد. به‌طور همزمان، واشنگتن، صرف‌نظر از حزب یا فرد حاکم، نمی‌تواند توافقی را که امنیت و منافع اصلی اسرائیل را به خطر می‌اندازد، منعقد کند.

هدف اصلی، تضمین امنیت اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در مواجهه با تهدید هسته‌ای ایران و در عین حال حفظ انعطاف‌پذیری استراتژیک اسرائیل است.

ایران این گزینه را دارد که خود را از هرگونه تفاهم بالقوه‌ای که به دست آمده جدا کند و این احتمال وجود دارد که مذاکره‌کنندگان ایرانی با توجه به نیروی الزام‌آور محدود آن، این قالب را قابل قبول بدانند.

با این وجود، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) عملاً از موضع خود در مورد اقدامات آمریکا در قبال ایران در عرصه‌های دیگر استفاده می‌کند.

در ارزیابی من، هرگونه تفاهم بالقوه‌ای که ممکن است بین واشنگتن و تهران حاصل شود، محدودیت راهبردی بر اسرائیل تحمیل نمی‌کند.