loader image

جستجو

Does Israel have a place in the new EU policy

آیا اسرائیل جایی در سیاست جدید اتحادیه اروپا دارد؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «جروزالم پست» در مقاله تازه خود به بررسی این سوال پرداخت که آیا اسرائیل جایی در سیاست جدید اتحادیه اروپا دارد؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه جروزالم پست درمقاله تازه خود به‌قلم «مایا سیون تزید کیاهو» نوشت:  در جلسه پارلمان اروپا به مناسبت روز اروپا، «مکرون» -رئیس‌جمهور فرانسه- ایده جدیدی را برای جامعه سیاسی اروپایی مطرح کرد.

پیشنهاد فعلی مکرون بسیار ساده است و به جای تقویت درونی اتحادیه، امید زیادی برای تقویت روابط با دموکراسی‌های اطراف خود ایجاد می‌کند.

در ظاهر، این پیشنهاد به 12 کشور اشاره دارد، هشت کشور که خواهان پیوستن به اتحادیه اروپا هستند (پنج کشور در بالکان غربی، اوکراین، مولداوی و گرجستان)، کشورهایی که علاقه‌ای به پیوستن ندارند (سوئیس، نروژ، ایسلند) و کسانی که آن را ترک کردند (بریتانیا، برخی شامل گرینلند)، از ترکیه که دیگر نامزد الحاق نیست، نامی برده نشده است.

برای نامزدها، این جامعه سیاسی نوعی «اتاق انتظار» در طول فرآیند طولانی و دشوار پیوستن به اتحادیه اروپا خواهد بود. مکرون تخمین زد که تکمیل الحاق اوکراین به سال‌ها یا حتی دهه‌ها زمان نیاز دارد.

بر اساس این پیشنهاد، رهبران جامعه چندین بار در سال (در سطوح مختلف) برای تصمیم‌گیری همدیگر را ملاقات می‌کنند.

چنین جامعه سیاسی اروپایی چه تأثیری بر اسرائیل(رژیم صهیونیستی) خواهد داشت؟ آیا اسرائیل(رژیم صهیونیستی) برای عضویت پذیرفته می‌شود؟ مکرون برای الحاق دو شرط تعیین کرد: یک کشور اروپایی و دیگری لیبرال-دموکراسی.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) یک دموکراسی لیبرال است که ارزش‌های اتحادیه اروپا را به اشتراک می‌گذارد. اما خارج از این خطوط، مثلاً با شهرک‌سازی و انتقال جمعیت به سرزمین‌های اشغالی، قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند.

در مورد میزان هویت اروپایی اسرائیل، نظرات متفاوت است. اکثریت از رویکرد جغرافیایی که دولت اسرائیل را از اروپا حذف می‌کند، حمایت می‌کنند. در واقع، پیشنهاد مکرون به همسایگی شرقی اتحادیه اروپا اشاره دارد.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و اتحادیه اروپا روابط گسترده‌ای در زمینه‌های اقتصاد، تحقیق و نوآوری، هوانوردی و گردشگری، کشاورزی، مقررات و استانداردسازی و غیره دارند. بخش انرژی نیز با امضای یادداشت تفاهم در مورد صادرات گاز از اسرائیل از طریق مصر به اتحادیه اروپا در هفته گذشته به این فهرست اضافه شده است.

اگر پیشنهاد مکرون پذیرفته شود، آیا اسرائیل(رژیم صهیونیستی) باید برای عضویت اقدام کند یا بهتر است به وضعیت ناظر رضایت دهد؟

با این حال، بعید است که اسرائیل درخواست دهد، زیرا پیوستن به این جامعه سیاسی، آن را در معرض فشار اتحادیه اروپا برای پایان دادن یا مدیریت درگیری رژیم صهیونیستی و فلسطین قرار می‌دهد.