loader image

جستجو

Is the F-35 intercepted by Iran's X-band radar

بولگاریان میلیتری:
 آیا اف-35 توسط رادار باند ایکس ایران رهگیری می‌شود؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «بولگاریان میلیتری» در یادداشت تازه خود با اشاره به رونمایی سامانه مشوکی ضدهوایی باور-373، به بررسی این سوال پرداخت که اف-35 توسط رادار باند ایکس ایران رهگیری می‌شود؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ وبگاه بولگاریان میلیتری در یادداشت تازه خود به‌قلم «بویکو نیکولوف» نوشت:‌ ایران اخیراً در 8 نوامبر در حین آزمایش، از نسخه ارتقا یافته سامانه موشکی ضد هوایی باور-373 خود رونمایی کرده است.

باور-373 روی هدفی در فاصله حدود 400 کیلومتری قفل راداری انجام داد و در فاصله 300 کیلومتری آن را منهدم کرد.

فقط برای مقایسه، قبل از نوسازی باور-373، این رادار هدفی تا 350 کیلومتر را شناسایی کرد. موشکی که باور-373 در جریان آزمایشات شلیک کرد، صیاد بی 4 بود که یک موشک دوربرد است.

جالب‌تر این است که چه چیزی به‌عنوان هدف رهگیری استفاده ‌شده است؛ به گفته منابع، پهپاد کرار بوده است.

یک افسر ارشد فرماندهی نیروی پدافند هوایی جمهوری اسلامی به خبرگزاری تسنیم گفت: هسا کرار در ارتفاع کمی بیش از 12 کیلومتر منهدم شد.

جنگنده‌های رادار گریز لاکهید 35F- Lightning II دارای سطح مقطع راداری 0.0015-0.005 مترمربع هستند.

به گفته کارشناس ایرانی، باور-373 می‌تواند 35F- را در فاصله 90 کیلومتری رهگیری کند. او این محاسبات را بر اساس داده‌های موجود از رهگیری کرار با سطح مقطع راداری 1.64 مترمربع انجام می‌دهد.

بااین‌حال، شکافی نیز در ادعای کارشناس ایرانی در اینجا وجود دارد. کارشناسان غربی می‌گویند این موشک‌ها با هدایت مشابه، بر دریافت سیگنال‌های راداری منعکس‌شده از هدف تکیه ‌دارند.

اما دقیقاً به همین دلیل است که یک سلاح را ستاره می‌نامند، زیرا به‌سختی چنین سیگنال‌هایی را منعکس می‌کند.

در مورد رادار X-range، سازندگان لاکهید مارتین قبلاً در طول ساخت هواپیما با این نوع رادار برخورد کرده‌اند، یعنی ادعاهای این منبع صرفاً نامعتبر است.

«توماس ویتینگتون» -مشاور اوراسیا تا1یمز- می‌گوید رادار باند ایکس یکی از اولین رادارهای کلیدی بود که کارشناسان پیش‌بینی کردند هنگام طراحی هواپیما باید از بین ببرند.

اما ویتینگتون با بررسی این موضوع از سمت خلبان اف35، ادعاهای ایران را رد می‌کند. او می‌گوید اگر خلبان بتواند اقدامات متقابلی انجام دهد و توانایی‌های راداری ایران را تا حدی تحت تأثیر قرار دهد که حتی «آن را از بازی خارج کند»، باور-۳۷۳ نمی‌تواند یک اف-۳۵ را قفل راداری کند.

ایران ظاهرا ‌به‌دنبال راهی برای رهگیری جت‌های جنگنده رادارگریز ارتش اسرائیل در منطقه است. آن منبع در تلاش است تا با ایجاد فرضیات مختلف در مورد راه‌حل‌های ممکن، راه‌حلی بیابد. یکی از این موارد استفاده از رادار روسی

1L119 NEBO SVU AESA است. این‌یک رادار سه‌بعدی VHF است.

اکنون نه‌تنها کارشناسان ایرانی، بلکه کارشناسان روسی نیز ادعا می‌کنند که این رادار جنگنده‌های رادارگریز اف-35 را «شکار» می‌کند.

به گفته کارشناسان روسی، نکات خاصی در 35F- وجود دارد که موردتوجه رادارهای VHF است.

این‌ها دماغه هواپیما، نازل ورودی و اتصالات بین بدنه، بال‌ها و سایبان‌ها هستند. در آنجاست که انتظار می‌رود پراکندگی موج دو متر یا کمتر از دو متر باشد. یعنی این نقاط موردتوجه رادارهای VHF هستند.

بااین‌حال، رادارهای VHF یک مشکل جدی دارند و آن‌هم دقت ناکافی است. یعنی موشک باید از نزدیکی هواپیما عبور کند تا رادار روی موشک برای شناسایی هدف فعال شود.

بااین‌حال، روس‌ها ادعا می‌کنند که رادار آن‌ها می‌تواند هدفی با سطح مقطع راداری 0.1 مترمربع را در بردهای بالای 100 کیلومتر شناسایی و ردیابی کند.