loader image

جستجو

Did think tanks influence Biden's foreign policy?

آیا اندیشکده‌ها بر سیاست خارجی بایدن تاثیر گذاشتند؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «آمریکن پراسپکت» در یادداشت تازه خود به بررسی این سوال پرداخت که آیا اندیشکده‌ها بر سیاست خارجی بایدن تاثیر گذاشتند؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه آمریکن پراسپکت در یادداشت تازه خود به‌قلم «سارا لازار» نوشت: در جریان مبارزات انتخاباتی نوامبر 2019، جو بایدن، نامزد وقت انتخابات، در یک مناظره گفت عربستان را وادار خواهد کرد که بهای کارهایش را بپردازد. این اظهارات پس از آن بیان شد که پادشاهی این کشور به دلیل قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار محکوم شد.
پس از یک سال ریاست جمهوری، تاکنون کاخ سفید بایدن هر کاری انجام داده، جز اینکه عربستان را محکوم کند. در عوض، دولت عربستان را همراه با امارات، نزدیک خود نگه داشته است. دو پادشاهی خلیج فارس با مشارکت مستقیم آمریکا، عمیقاً درگیر جنگ علیه یمن هستند که به دلیل هزینه‌های انسانی فوق‌العاده و تلفات 377 هزار نفری مورد انتقاد قرار گرفته است.
با این حال، بایدن برای محدود کردن تلاش‌های جنگی علیه یمن، فقیرترین کشور غرب‌آسیا، اقدامی انجام نداده است و از پادشاهی‌های خلیج فارس درخواست می‌کند تولید نفت را افزایش دهند تا در بحبوحه تهاجم روسیه به اوکراین، افزایش قیمت‌ها را جبران کنند.
اینکه دولت بایدن با سعودی‌ها و امارات ارتباط دارد، جای تعجب ندارد. بر اساس تحلیل صورت گرفته، حداقل 28 مقام ارشد بایدن، که برخی از آن‌ها نفوذ قابل‌توجهی دارند، از طریق گروه‌هایی که مستقیماً با عربستان و امارات کار می‌کنند یا دارای روابط مالی هستند، به دولت آمدند.
روابط گذشته در میان حامیان ضد جنگ سوالاتی را در مورد عقب‌نشینی بایدن از وعده انتخاباتی خود برای پایان دادن به حمایت آمریکا از جنگ علیه یمن ایجاد کرده است.
یکی از سازمان‌هایی که نیروی فکری را در اختیار رده‌های بالای دولت قرار می‌دهد، مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی، یک اندیشکده تحقیقات سیاست‌گذاری است. این مرکز بایت وب‌سایت خود از امارات بودجه دریافت می‌کند و همچنین از طریق آرامکو، شرکت نفتی که اکثریت مالکیت آن در اختیار پادشاهی سعودی است، از عربستان پول می‌گیرد.
«کاتلین هیکس» -معاون وزیر دفاع بایدن- مستقیماً از مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی استخدام شد و معاون رئیس‌جمهور و مدیر برنامه بود.
«ملیسا دالتون» -دستیار وزیر پنتاگون- نیز از این مرکز آمد، جایی که در نقش همکار ارشد و معاون مدیر بود.
این مرکز نه تنها از امارات و عربستان بودجه دریافت می‌کند، بلکه مطالبی را در راستای منافع این کشورها منتشر کرده است. در دسامبر 2021، این اندیشکده گزارشی درباره جنگ یمن منتشر کرد که خواستار افزایش حمایت آمریکا از عربستان شد.