loader image

جستجو

Will Iran become a gas pole with Russia's support

جروزالم پست:
آیا ایران با حمایت روسیه به قطب گازی تبدیل می‌شود؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «جروزالم پست» در مقاله‌ تازه خود به بررسی این سوال پرداخت که آیا ایران با حمایت روسیه به قطب گازی تبدیل می‌شود؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ روزنامه جروزالم پست در مقاله تازه خود به‌قلم «سث فرانتزمن» نوشت: تهران در حال حاضر تحت تحریم است و در مذاکرات برجام با آمریکا و غرب درگیر است، اما در عین حال با چین و روسیه همکاری می‌کند.

رسانه‌های ایرانی پیش‌بینی می‌کنند که سرمایه‌گذاری روسیه می‌تواند به ایران کمک کند تا به یک قطب گاز منطقه‌ای تبدیل شود.

سرمایه‌گذاری گازپروم در شرکت ملی نفت ایران در سفر اخیر ولادیمیر پوتین به تهران اعلام شد.

به نقل از حبیب‌الله ظفریان، تحلیلگر و کارشناس انرژی، این کشور می‌تواند به قطب گازی مبتنی بر تجارت گاز با کشورهای همسایه تبدیل شود. ذخایر گازی ایران و موقعیت ممتاز جغرافیایی این امکان را به این کشور می‌دهد که در تجارت گاز منطقه نقش موثری ایفا کند.

ظفریان می‌گوید: راهبرد ایران باید به گونه‌ای تعریف شود که گاز مازاد کشورهای منطقه را تا حد امکان خریداری کند و با قیمت بالاتری به کشورهای متقاضی گاز صادر کند.

این بخشی از تلاش برای خروج جمهوری اسلامی از زیر سایه غرب و افزایش استقلال انرژی است.

ایران از موقعیت خوبی برای تجارت با قطر، آذربایجان و ترکمنستان که دارای مازاد گاز هستند، برخوردار است و در حال حاضر گاز توسط کشورهای مختلف به ارمنستان، ترکیه، عراق، کویت و کشورهای حوزه خلیج‌فارس، امارات، عمان، پاکستان و افغانستان صادر می‌شود.

ایران می‌خواهد از جنگ اوکراین و بحران اقتصادی جهانی برای همکاری نزدیک با قطر و همچنین بهبود میادین گازی و زیرساخت‌های گاز طبیعی مایع خود استفاده کند.

همچنین در تحولات اخیر بازار گاز، روسیه صادرات گاز به اروپا را به حداقل رسانده است و آمریکا در تلاش است تا صادرات گاز طبیعی مایع  خود را افزایش دهد تا بخشی از گاز روسیه را در بازار اروپا جایگزین کند.

ایران اکنون می‌تواند گاز روسیه را خریداری و سپس صادر کند. در مقابل، ما نیز می‌توانیم به روسیه کمک کنیم و گاز قطر را که یکی از جدی‌ترین گزینه‌ها برای جایگزینی گاز روسیه در بازار اروپا است، بخریم و به بازارهای مقصد خود بفروشیم.

واضح است که ایران برای سوء استفاده از بحران‌های جهانی نقشه می‌کشد و آشکارا می‌گوید چه می‌خواهد بکند. نظام سال‌هاست که تلاش می‌کند خطوط ریلی و حمل‌ونقل شمال به جنوب را توسعه دهد تا بتواند ترکیه را به جنوب ایران متصل کند و همچنین با آسیای مرکزی و پاکستان یا حتی هند ارتباط برقرار کند.