loader image

جستجو

Does Iran fulfill its promises to Saudi Arabia2

اوراسیا ریویو:
آیا ایران به وعده‌های خود با عربستان عمل می‌کند؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «اوراسیا ریویو» در یادداشت تازه خود به بررسی این سوال آیا ایران به وعده‌های خود با عربستان عمل می‌کند؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه اوراسیا ریویو در یادداشت تازه خود به‌قلم «محمد الدوح» نوشت: توافق عربستان و ایران می‌تواند به وضوح منعکس‌کننده جاه‌طلبی‌های چین برای ایفای نقش مهمی در پویایی قدرت منطقه‌ای غرب‌آسیا باشد.

برای چندین دهه، کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس تا حد زیادی با آمریکا همسو بودند.

با این حال، با دخالت چین با عربستان و ایران، به نظر می‌رسد چین توانایی خود را برای به چالش کشیدن نفوذ آمریکا در منطقه نشان می‌دهد.

مشخص نیست که آیا ایران در بلندمدت یا حتی میان‌مدت مطابق با چشم‌انداز چین عمل خواهد کرد یا خیر.

احتمال اخیر در مورد حوثی‌های تحت حمایت ایران در یمن مشهود است که تنها چند روز پس از اعلام توافق عربستان و ایران، به مقامات ارشد دفاعی یمن و تلاش برای ترور وزیر دفاع یمن حمله کرده‌اند.

در همین راستا، شایان ذکر است که ترور مقامات دولتی یمن که ‌‌به‌شدت مورد حمایت دولت سعودی هستند، صورت گرفت و به این ترتیب، نیت واقعی ایران برای آشتی با ‌‌‌‌‌‌‌عربستان زیر سوال رفت.

انگیزه‌های ایران از سوی چین برای اجرای توافق با عربستان نامشخص است.

چه افزایش تجارت، روابط اقتصادی و سرمایه‌گذاری از چین در زمان‌هایی که ایران با انزوا و تحریم‌های جهانی مواجه است، یا افزایش حمایت نظامی.

با این حال، می‌توان ادعا کرد که نفوذ چین در منطقه ممکن است راه را برای رویکردی عمل‌گرایانه‌تر به ایران هموار کند، که در کل می‌تواند منافع استراتژیک شورای همکاری خلیج‌فارس را در بلندمدت تضعیف کند.

جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران نیز نامشخص است. این می‌تواند یک چالش واقعی برای نفوذ چین در منطقه‌ای باشد که در آن هیچ مسیر روشنی برای برنامه هسته‌ای ایران و افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم وجود ندارد.

حضور جناح‌های «تندرو» در داخل حکومت ایران، از جمله سپاه، ممکن است باعث شود که دولت ایران دیدگاهی مخالف نسبت به توافق داشته باشد.

ناآرامی عمومی در ایران عامل دیگری است که می‌تواند بر نحوه پایبندی ایران به توافق خود با عربستان تأثیر بگذارد.

در پایان، در حالی که توافق بین عربستان و ایران نشان‌دهنده یک گام بالقوه رو به جلو در روابط پرتنش تاریخی است، ممکن است هنوز برای ایران سخت باشد که ‌به‌طور کامل به این توافق متعهد شود.