loader image

جستجو

Has Iran accepted the growth of relations between Israel and Saudi Arabia1

جروزالم پست:
آیا ایران رشد روابط اسرائیل و عربستان را پذیرفته است؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «جروزالم پست» در مقاله‌ تازه خود به بررسی این سوال پرداخت که آیا ایران رشد روابط اسرائیل و عربستان را پذیرفته است؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه جروزالم پست در مقاله تازه خود به‌قلم «سث فرانتزمن» نوشت: به نظر می‌رسد نظام ایران، نگران روابط اسرائیل(رژیم صهیونیستی) با عربستان و احتمال افزایش این روابط در زمان نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو است.

این ‌به‌دنبال گزارش‌های دو ماهه درباره احتمال گسترش دایره شرکای صلح اسرائیل فراتر از توافق‌نامه‌های کنونی آبراهام است.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) این هفته در بحبوحه سفر رئیس‌جمهور چاد، سفارتی را در چاد افتتاح کرد، رویدادی که حماس به‌شدت از آن انتقاد کرد. ایران و گروه‌هایی که از آن حمایت می‌کند، مانند حماس، از موفقیت اسرائیل در جبهه دیپلماتیک عصبانی هستند.

در حالی که رسانه‌های ایرانی از انتشار گزارش‌های مربوط به روابط اسرائیل(رژیم صهیونیستی) (چاد و اسرائیل) خودداری کردند، اما به روابط اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و عربستان اشاره کردند.
در گزارشی بیش از 2 هزار کلمه در خبرگزاری فارس، گزارش‌های رسانه‌های غربی درباره «به‌دنبال عادی‌سازی روابط پادشاهی سعودی و رژیم صهیونیستی با یکدیگر» و «این موضوع برای جهان اسلام مهم است» برجسته شد.

زمانی که توافقنامه آبراهام در سپتامبر 2020 امضا شد و روابط با امارات و بحرین را عادی‌سازی کرد، این یک روند دیپلماتیک بود که از حمایت کامل عربستان برخوردار بود.

به نظر می‌رسد که ریاض به ادغام منطقه‌ای توافق‌نامه‌ها با دیدی مثبت نگاه می‌کند که به روابط رو به رشد اسرائیل(رژیم صهیونیستی) با سنتکام و همچنین گرم شدن روابط با مصر و مراکش گسترش می‌یابد.

روابط اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و عربستان در چند ماه گذشته در جاهای دیگر نیز برجسته شده است.

میدل ایست آی در اواسط ژانویه گزارش داد که نتانیاهو می‌گوید: اسرائیل می‌خواهد سعودی‌ها را وارد «دایره صلح» کند.

ایران می‌خواهد از ظهور این روابط جلوگیری کند یا از شایعات در مورد آن‌ها استفاده کند تا برای ریاض جنجال ایجاد کند.

گزارش ایرانی می‌گوید که مقامات سعودی نسبت به موقعیت خود در جهان اسلام نگرانی‌هایی دارند و به موانع دیگری در مورد تعهدات آمریکا و تمایل عربستان برای قراردادهای دفاعی جدید در آمریکا و «توافق هسته‌ای» بین ریاض و واشنگتن اشاره می‌کنند.

در حالی که تهدیدهای ایران برای منطقه، از پهپادها گرفته تا استفاده از نیروهای نیابتی در عراق، سوریه، یمن، لبنان، غزه و جاهای دیگر متوقف نمی‌شوند، به نظر می‌رسد که تهران به موفقیت‌های دیپلماتیک مستمر اسرائیل(رژیم صهیونیستی) با پذیرش سرسختانه نگاه می‌کند.