loader image

جستجو

Will Iran restore diplomatic relations with Egypt

موسسه کشورهای حوزه خلیج فارس
آیا ایران روابط دیپلماتیک با مصر را احیا می‌کند؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

موسسه «کشورهای حوزه خلیج فارس» در یادداشت تازه خود به بررسی این سوال پرداخت که آیا ایران روابط دیپلماتیک با مصر را احیا می‌کند؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، موسسه کشورهای حوزه خلیج فارس در یادداشت تازه خود به‌قلم «علی آلفونه» نوشت: در حالی که مقامات ایرانی و مصری مذاکرات سطح پایینی را در بغداد با هدف احیای روابط دیپلماتیک که در سال 1980 پس از انقلاب اسلامی و امضای توافقنامه کمپ دیوید قطع شد، برگزار می‌کنند، رسانه‌های دولتی ایران آشکارا درباره چرایی قطع روابط دیپلماتیک بحث می‌کنند.

یک دیپلمات سابق ایرانی به موانع داخلی اشاره کرد و گفت که چه کسی اعتبار عادی‌سازی را به عهده خواهد گرفت.

خبرگزاری فارس به نقل از نیوعرب مستقر در لندن گزارش داد که مقامات ایرانی و مصری در ماه آوریل در بغداد دیدار کردند.

حجت‌الله جودکی، وابسته فرهنگی سابق سفارت ایران در قاهره، در گفت‌وگو با «اعتماد» درباره چشم‌انداز احیای روابط دیپلماتیک ایران و مصر گفت: «به‌طور سنتی دو عامل مانع عادی‌سازی روابط ایران و مصر می‌شد.

آمریکا و عربستان. اکنون که عربستان با ما آشتی کرده است، یک مانع از بین رفته است و نقش آمریکا نیز واکنشی‌تر شده است، بنابراین، شرایط برای حل اختلاف ایران و مصر با یکدیگر مهیا شده است.

همچنین عوامل داخلی در حال هموار کردن این موضوع هستند. مسیر عادی‌سازی در داخل ایران، این حس وجود دارد که ما به شدت منزوی شده‌ایم و نیاز داریم در ابتکارات جدید شرکت کنیم. جودکی در پاسخ به سوالی درباره شکست روسای‌جمهور اصلاح‌طلب در عادی‌سازی روابط با مصر در گذشته، گفت: گروه‌ها و لابی‌هایی وجود داشتند که موانعی در مسیر احیای روابط ایران و مصر ایجاد کردند و اکنون می‌بینند که شرایط اقتصادی به‌طور قابل‌توجهی بدتر شده و روابط ما با کشورهای همسایه در تنگنا قرار دارد.

گروه‌هایی که به سفارتخانه‌های عربستان و سایر کشورها حمله کردند، اکنون شاهد تأثیر فاجعه‌بار اقدامات خود بر کشور هستند و این روزها غیر‌فعال شده‌اند.

جودکی با اشاره به توافق هسته‌ای برجام گفت: برجام به بن‌بست رسیده است و امیدی به آن نیست، بنابراین، باید در جای دیگری ‌‌به‌دنبال راه‌حل باشیم. یک راه‌حل این است که دست دوستی به سوی همسایگان دراز کنیم.

در گذشته برخی مسائل ما را بیش از حد عصبانی می‌کرد و ما را وادار به رفتار احساسی می‌کرد، اما اکنون به دلیل شرایط خاص، واکنش‌های منطقی‌تری را شاهد هستیم و با دقت بیشتری با آن برخورد می‌کنیم.

جودکی در پاسخ به این سوال که آیا نام خیابانی در تهران به نام خالد اسلامبولی در شرف تغییر نام است یا خیر، گفت: شرایط به گونه‌ای است که ما قطعا این کار را انجام خواهیم داد.

در دوران اصلاحات، سید محمد خاتمی رئیس‌جمهور بود، بنابراین ما نتوانستیم این کار را انجام دهیم.

اگر این کار را انجام می‌دادیم، به او اعتبار می‌دادند. اما اکنون، صاحبان قدرت متوجه شده‌اند که اگر گشایشی با مصر ایجاد شود، اعتبار آن را می‌پذیرند. حاکمان به این نتیجه رسیده‌اند که دیگر نمی‌توانند آرمان‌گرایانه فکر کنند، بلکه باید عمل‌گرایانه عمل کنند.

خبرگزاری الف در پوشش خود از مذاکرات ایران و مصر به نقل از رضا سید افقهی، کارشناس مسائل منطقه، به پیشینه تاریخی روابط ایران با مصر گفت: روابط ما با مصر پس از توافق ننگین کمپ دیوید قطع شد.

پس از سرنگونی حسنی مبارک، ایران به دلیل موضع مثبت در قبال انقلاب مردمی مصر تلاش کرد تا با مصر ارتباط برقرار کند. اما این تلاش به اهداف خود نرسید.

بنابراین، روابط ایران به دلیل مسائل مربوط به رژیم صهیونیستی و به دلیل فشارهای آمریکا برقرار نشد.

در زمان عبدالفتاح السیسی، روابط ایران با مصر هرگز خصمانه نبوده است و از زمانی که ایران و عربستان روابط خود را بازسازی کردند، مصری‌ها نیز در حال تعیین روابط و موقعیت خود در منطقه هستند. اگر روابط ما با عربستان تثبیت شود، مصر علاقه‌ای به انزوا نخواهد داشت.

«فداحسین ملکی» -عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس- در گفت و گو با «انتخاب نیوز» گفت ایران و مصر در حال مذاکره برای بازگشایی سفارتخانه‌های خود هستند.