loader image

جستجو

Is Putin's nuclear game a big mistake

فارن پالیسی:
آیا بازی هسته‌ای پوتین «اشتباهی بزرگ» است؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «فارن پالیسی» در یادداشت تازه خود به بررسی این سوال پرداخت که آیا بازی هسته‌ای پوتین« اشتباهی بزرگ» است؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه فارن پالیسی در یادداشت تازه خود به‌قلم «رافائل کوهن» نوشت: از آغاز جنگ روسیه در اوکراین، بخشی از نخبگان غربی و افکار عمومی توضیحات زیادی در مورد اینکه چرا غرب نمی‌تواند یا نباید از پیروزی اوکراین حمایت کند، ارائه کرده‌اند.

هنگامی‌که تهاجم روسیه در ماه فوریه آغاز شد، این بحث وجود داشت که تسلط نظامی این کشور، حمایت غرب از اوکراین را بیهوده می‌کند.

اگر روسیه به دلیل برتری متعارف غربی با چشم‌انداز شکست مواجه شود، استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را برای وادار کردن غرب به عقب‌نشینی در نظر خواهد گرفت.

امروز روسیه در اوکراین شکست می‌خورد و درحالی‌که مسکو از ابتدای درگیری تهدید به هسته‌ای شدن کرده، لفاظی‌های رهبران روسیه اخیراً هر چه بیشتر آخرالزمانی شده است.

جای تعجب نیست که آمریکا، اروپا و اوکراین به‌طور فزاینده‌ای نگران هستند که روسیه به تهدیدات هسته‌ای خود ادامه دهد.

استفاده اتمی روسیه ازنظر عملیاتی چندان منطقی نیست. در میدان نبرد، ارتش اوکراین تصمیم‌گیری عملیاتی را به رده‌های پایین‌تر محول نموده و نیروهای خود را متفرق کرده و اندازه و
اهمیت هدفی را که ممکن است با انفجار هسته‌ای از بین برود، به حداقل می‌رساند.

بسته به محل وقوع حمله، پیامدهای انفجار می‌تواند تعداد زیادی از روس‌ها را نیز بکشد و با توجه به وضعیت نابسامان ارتش روسیه، مشخص نیست که آیا ارتش این کشور می‌تواند به‌طور کامل از هر مزیت تاکتیکی که پوتین از استفاده هسته‌ای به دست آورد، استفاده کند یا خیر.

اگر روسیه از تسلیحات اتمی خود استفاده کند، فوراً با واکنش استراتژیک قابل‌توجهی مواجه خواهد شد. آمریکا و متحدانش اخیراً قول داده‌اند که استفاده روسیه از سلاح‌های هسته‌ای، «عواقب فاجعه‌بار» خواهد داشت.
درحالی‌که دولت بایدن در انظار عمومی مشخص نکرده که این عواقب ممکن است چه باشد، آمریکا و متحدانش ابزارهای زیادی در اختیار دارند، ازجمله اقدامات اقتصادی مانند توقیف دارایی‌های روسیه، تحریم‌های ثانویه و حتی حملات متعارف به نیروهای این کشور در اوکراین.
درنهایت، یک پیامد مسلماً فاجعه‌بار، هرچند بعید در مورد حمله هسته‌ای روسیه این خواهد بود که آمریکا نیز با یک پاسخ هسته‌ای به این کشور پاسخ دهد.
البته آمریکا و متحدانش باید درصورتی‌که روسیه مسیر هسته‌ای را طی کند، آماده باشند؛ اما اجازه دادن به نگرانی‌های هسته‌ای آن‌ها بر سایر منافع درخطر در اوکراین، منطقی نیست.
درواقع، تنها چیزی که ترسناک‌تر از استفاده هسته‌ای روسیه است، شاید اجازه دادن به چنین ترس‌هایی باشد که استراتژی غرب و اوکراین را از مسیر خود خارج کند.