loader image

جستجو

Will the Ukraine crisis spread to Finland

نشنال اینترست:
آیا بحران اوکراین به فنلاند سرایت خواهد کرد؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه«نشنال اینترست» به‌نقل از وزارت خارجه روسیه، نوشت: الحاق فنلاند به ناتو آسیب جدی به روابط دوجانبه این کشور و روسیه وارد می‌کند.

فهرست مطالب

 به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ نشریه نشنال اینترست در یادداشت خود به‌قلم «مارک اپیسکپس» نوشت: رهبران فنلاند روز پنجشنبه اعلام کردند که به دنبال پیوستن «بدون تاخیر» به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خواهند بود که نشان‌دهنده نقض شدید سیاست بی‌طرفی اتخاذ‌شده توسط هلسینکی پس از جنگ جهانی دوم است.

«سائولی نینیسته» -رئیس‌جمهور فنلاند- و «سانا مارین»- نخست‌وزیر- این کشور در بیانیه ای مشترک گفتند «عضویت در ناتو امنیت فنلاند را تقویت خواهد کرد. و این کشور به‌عنوان یک عضو ناتو، باعث تقویت اتحاد دفاعی خواهد شد». سوئد که به طور رسمی روند عضویت خود در ناتو را از فنلاند جدا کرده، قرار است طی هفته‌های آینده این روند را پیگیری کند.

«ینس استولتنبرگ» -رئیس ناتو- در اوایل آوریل گفت که فنلاند و سوئد در صورت درخواست پیوستن به ائتلاف «به گرمی» و «به سرعت» پذیرفته خواهند شد. مقامات ناتو می‌گویند که روند الحاق فنلاند و سوئد می‌تواند ظرف چند هفته انجام شود.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای هشدار داد: «الحاق فنلاند به ناتو آسیب جدی به روابط دوجانبه این کشور و روسیه وارد می‌کند».

در این بیانیه آمده است: «روسیه مجبور خواهد شد اقدامات تلافی‌جویانه، چه از نظر ماهیت نظامی- فنی و چه موارد دیگر را انجام دهد تا تهدیدات امنیت ملی که در این زمینه ایجاد می‌شود را متوقف کند».

اظهارات قبلی ولادیمیر پوتین سرنخ‌هایی را در مورد اینکه این واکنش چه ممکن است باشد، ارائه می‌دهد. «اگر فنلاند به ناتو بپیوندد، به این معناست که نیروهای فنلاند دیگر مستقل نیستند، آن‌ها بخشی از زیرساخت های نظامی ناتو خواهند شد. فکر می‌کنید ما هم همینطور عمل می‌کنیم و نیروهایمان را در فاصله 1500 کیلومتری نگه می‌داریم؟

مسکو حمله روسیه به اوکراین را تا حدی به دلیل نگرانی از گسترش حرکت ناتو به سمت شرق پس از پایان جنگ سرد آغاز کرد.

این اتحاد ممکن است به زودی بیش از هر زمان دیگری به روسیه نزدیک شود و با وجود پیش‌بینی‌های تشدید درگیری روسیه و غرب در جنگ اوکراین، احتمال رویارویی گسترده‌تر در اروپا با پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی و بالقوه فاجعه‌بار را نشان می‌دهد.