loader image

جستجو

Is Bahrain the way to save the controversial agreement between the United States and Saudi Arabiaژ

کویینسی:
آیا بحرین راه نجات توافق جنجالی آمریکا و عربستان است؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «کویینسی» در یادداشت خود ضمن اشاره به ضمانت‌های امنیتی دولت بایدن به کشورهای حاشیه خلیح فارس، به برسی این سوال پرداخت که آیا بحرین راه نجات توافق جنجالی آمریکا و عربستان است؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، اندیشکده کویینسی در یادداشت خود به‌قلم «پل آر پیلار» نوشت: اینکه آمریکا پیشاپیش خود را متعهد به جانب‌داری از کشور دیگری که درگیر یک نبرد بین‌المللی می‌شود، اقدامی خارق‌العاده است که تنها در شرایط خاصی قابل توجیه است.

کشورهای عربی خلیج‌فارس پادشاهی مطلق هستند و با وجود این شرایط، دولت بایدن در حال گسترش ضمانت‌های امنیتی به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس است که اخیراً با امضای توافقنامه جامع امنیت و رفاه با بحرین بیشتر شدت گرفته است.

این توافقنامه، آمریکا را متعهد می‌کند که «در صورت تهاجم خارجی یا تهدید تجاوز خارجی» به بحرین، «فوراً در بالاترین سطوح برای تعیین نیازهای دفاعی اضافی و توسعه و اجرای پاسخ‌های دفاعی و بازدارندگی مناسب تشکیل جلسه دهد و توسط طرف‌ها، از جمله در حوزه‌های اقتصادی، نظامی و/یا سیاسی حمایت شود».

آمریکا امتیازاتی را می‌دهد که لازم نیست؛ هم‌وطنان بحرینی شورای همکاری خلیج‌فارس همگی در جهت روابط گرم‌تر و کمتر تقابلی با ایران حرکت کرده‌اند.

در همین حال، امارات نیز روابط خود را با تهران بهبود بخشیده است و در این ماه عربستان و ایران نیز به‌عنوان اجرای توافقنامه خود در اوایل سال جاری برای بازگرداندن روابط دیپلماتیک، سفیران خود را مبادله کردند.

به‌رغم تلاش‌هایی که دولت برای میانجی‌گری توافقی برای ارتقای روابط بین اسرائیل و عربستان انجام می‌دهد، هنوز توضیح نداده است که چگونه چنین توافقی به منافع آمریکا یا صلح و ثبات در غرب‌آسیا خدمت می‌کند.

هدف اسرائیل(رژیم صهیونیستی) این است که نشان دهد اسرائیل می‌تواند از روابط عادی با کشورهای منطقه برخوردار باشد و در عین حال به اشغال سرزمین‌های فلسطینی نشین ادامه دهد.

ارتقاء روابط با عربستان، مانند ارتقای روابط با بحرین، مراکش و امارات، به دور از یک توافق «صلح» که به معنای صلح اسرائیل(رژیم صهیونیستی) با فلسطینیان نیز باشد، امکان‌پذیر نیست.

با توجه به ماهیت راست افراطی دولت اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، به رهبری نتانیاهو، هرگونه دوستی نسبت به فلسطینی‌ها که ریاض و واشنگتن خواستار آن شوند رد خواهد شد.

و غیرقابل‌تصور است که دولت کنونی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) دست به کاری بزند که منجر به نزدیک‌تر شدن دولت فلسطین و حل مناقشه با فلسطین شود.

به‌طور خلاصه، پروژه دولت مبنی بر ارتقاء روابط اعراب و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) توجیه‌پذیر نیست و بنابراین، توافق با بحرین نیز بخشی از آن پروژه نیست و اهمیتی ندارد.