loader image

جستجو

Will the JCPOA be revived2

فارن پالیسی:
آیا برجام احیا خواهد شد؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «فارن پالیسی» در یادداشت خود با اشاره به تهیه پیش‌نویس اتحادیه اروپا برای مذاکرات،‌ به بررسی این سوال پرداخت که آیا برجام احیا خواهد شد؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه فارن پالیسی در یادداشت خود به‌قلم «کالم کوین» نوشت: مذاکرات برای احیای برجام از ابتدا شروعی نادرست داشت و حالا بعد از ماه‌ها، به نظر می‌رسد که بیش از گذشته به نتیجه نزدیک‌تر شده، زیرا ظاهرا آمریکا و ایران بسیاری از مشکلاتی را حل کرده‌اند که باعث می‌شد امضای نهایی این توافق به تعویق بیفتد.

آخرین نشانه‌های مثبت پس از آن دیده شد که اتحادیه اروپا پیش‌نویس متنی را تهیه کرد و ایران و آمریکا آن را از ابتدای آگوست بررسی کرده‌اند. اتحادیه اروپا این پیش‌نویس را به‌عنوان متن «نهایی» توصیف کرده است.

ایران در 15 آگوست توصیه‌های خود را در مورد این پیش‌نویس فرستاد و «جوزب بورل» -مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا- آن را در روز دوشنبه «معقول» توصیف نمود و ابراز امیدواری کرد که مذاکره‌کنندگان بتوانند این هفته برای پیشبرد مذاکرات به وین بازگردند.

آمریکا هنوز نظر علنی خود را در باره این پیش‌نویس اعلام نکرده، اما مقامات آمریکا به برخی تحولات مثبت اشاره کرده‌اند به‌ویژه این که ایران از درخواست خود برای حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی آمریکا صرف‌نظر کرده است.

«آدرین واتسون» -سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا- گفت که هرگونه گزارشی مبنی بر اینکه ایران در ازای آن امتیازاتی از آمریکا گرفته، «کاملا نادرست است.»

بورل در سخنان روز دوشنبه خود گفت که توپ در زمین آمریکا است. بورل در باره پاسخ آتی آمریکا گفت: «امیدوارم این پاسخ به ما اجازه دهد مذاکرات را به پایان برسانیم.

این امید من است، اما نمی‌توانم به شما اطمینان بدهم که این اتفاق خواهد افتاد.»

کاخ سفید قبل از رو کردن دست خود در حال رایزنی نزدیک به دیگر طرف‌های غربی توافق و به اصطلاح سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و بریتانیا بود.

براساس گزارش کاخ سفید در روز یکشنبه، جو بایدن، با سه رهبر اروپایی تماس داشته و با اشاره به چالش‌های پیشرو، بر «نیاز به تقویت حمایت از شرکا در منطقه» تاکید کرده بود.

رفع نگرانی‌های اسرائیل(رژیم صهیونیستی) یک اولویت برای دولت است و «جیک سالیوان» -مشاور امنیت ملی آمریکا- این هفته با «ایال هولاتا» -همتای اسرائیلی خود- گفت‌وگو می‌کند.

به نظر می‌رسد که کشورهای دیگر منطقه نگرانی کمتری دارند. امارات روز یکشنبه اعلام کرد که سفیر خود را به تهران بازمی‌گرداند و این نشان‌دهنده گرمی روابط بین دو طرف بعد از توقف 6‌ ساله در روابط دیپلماتیک است.

با وجود اینکه آمریکا در مورد این توافق رازداری می‌کند، اما قیمت نفت به روند کاهش خود ادامه می‌دهد و این به واسطه ایجاد چشم‌اندازهایی از توافق جدید است و اینکه به ایران اجازه داده می‌شود تا صادرات نفت خود به سرتاسر جهان را از سر گیرد. هنوز شرایط برای مصرف‌کنندگان خیلی وخیم نشده و می‌توانند با نفت و گاز ایران شکافی را پر کنند که به واسطه خروج اجباری روسیه از بازار به وجود آمده است.

دیگران هنوز هم شک دارند. «هنری روم» از -گروه اوراسیا- این مذاکرات را از 18 ماه پیش به این سو دنبال کرده و احتمال دستیابی به توافق در سال جاری را بین 35 تا 45 درصد می‌داند.

تحلیلگران گلدمن ساکس نیز نسبت به اینکه توافق به این زودی‌ها به دست آید، محتاط هستند. تحلیلگران این بانک هفته قبل نوشتند: «نظر ما هم‌چنان این است که این توافق احتمالا در کوتاه‌مدت به دست نمی‌آید، زیرا بن‌بستی از منافع متقابل وجود دارد.»