loader image

جستجو

Will Belarus directly enter Russia's conflict with Ukraine1

اس‌بی‌نیوز:
آیا بلاروس مستقیماً وارد درگیری روسیه با اوکراین می‌شود؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

شبکه خبری «اس‌بی‌نیوز» در مقاله خود به بررسی این سوال پرداخت که آیا بلاروس مستقیما وارد درگیری روسیه با اوکراین می‌شود؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ شبکه خبری اس‌بی‌نیوز در مقاله‌ خود نوشت:‌ آخرین هفته سال 2022 سیستم پدافند هوایی بلاروس دو موشک شلیک‌شده از سوی اوکراین را در خاک خود ساقط کرد.

بدین ترتیب موجی از واکنش‌ها در مورد خطای محاسباتی نیروهای اوکراینی و یا اقدام عمدی آن‌ها باهدف افزایش احتمال درگیری بلاروس در جنگ اوکراین به راه افتاد.

واقعیت این است که جمهوری بلاروس باوجود اینکه بین تمامی کشورهای پساشوروی بیشترین میزان تعهدات نظامی و سیاسی را با روسیه دارد، اما تاکنون هیچ‌گاه مستقیماً وارد اقدامات نظامی روسیه در دیگر نقاط نشده است.

ازجمله آن می‌توان به جنگ گرجستان، حضور نیروهای روسیه در سوریه و جنگ اوکراین اشاره کرد.

سیاست جمهوری بلاروس آن است که با توجه به موقعیت جغرافیایی واقع‌شده میان روسیه و اتحادیه اروپا، تلاش کند تا خاک آن هیچ‌گاه وارد درگیری‌های نظامی نشود و همیشه به‌عنوان یک گزینه برای برگزاری مذاکرات صلح باقی بماند.

اما واقعیت دیگر آن است که برخی نیروها در اوکراین تلاش می‌کنند تا با گسترده‌تر کردن میدان جنگ بر فشارهای بین‌المللی علیه روسیه بیفزایند.

تاکنون تحت بهانه‌هایی ازجمله خطای عملکرد پدافند هوایی، نیروهای اوکراینی موشک یا خمپاره‌هایی را در خاک کشورهای مولداوی، لهستان و بلاروس وارد کرده‌اند که در برخی موارد منجر به آسیب جدی به برخی تأسیسات و زیرساخت‌ها شده است، اما با چشم‌پوشی غرب و ناتو بررسی این موارد روبه فراموشی رفته‌اند.

در آخرین روزهای سال 2022 پوتین با سفر به مینسک، پایتخت بلاروس بخش دیگری از پروژه بزرگ همگرایی و ادغام دو دولت را اجرا کرد.

مقامات بلاروس به‌خوبی از رویکرد غرب نسبت به این کشور آگاه‌اند و می‌دانند که تحریم‌های اعمال‌شده علیه مینسک مقطعی و یا قابل‌مذاکره نخواهند بود.

ازاین‌رو برای تحکیم وضعیت سیاسی،  اجتماعی و اقتصادی تلاش می‌کنند تا در چهارچوب پیمان‌های متفاوت اقتصاد خود را به بازارهای داخلی اتحادیه اقتصادی اوراسیا و روسیه پیوند بزنند.

«آلکساندر لوکاشنکو» -رئیس‌جمهور بلاروس- در سخنرانی شب عید 2023 خود اعلام کرد بزرگ‌ترین دستاورد کشور در سال 2022 حفظ صلح و امنیت برای مردم بوده است و ادامه این روند به خواست مردم بستگی دارد.