loader image

جستجو

Will Türkiye cut ties with Israel

واشنگتن:
آیا ترکیه روابط خود با اسرائیل را قطع خواهد کرد؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

موسسه «واشنگتن» در مطلب تازه خود به جنگ غزه به بررسی این سوال پرداخت که آیا ترکیه روابط خود با اسرائیل را قطع خواهد کرد؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، موسسه واشنگتن در مطلب تازه خود به‌قلم «سونر کاگاپتای» نوشت: ترکیه در روز 2 می، هرگونه فعالیت واردات و صادرات با اسرائیل را ممنوع و اعلام کرد که این تحریم تا زمانی که آتش‌بس دائمی و کمک‌های بشردوستانه در غزه تامین نشود، ادامه خواهد داشت.

این اقدام در پی مجموعه‌ای از محدودیت‌های تجاری هدفمند صادرشده در روز 9 آوریل است. اگر این تصمیمات اجرا شوند، می‌توانند اثرات عملی بسیار مهم‌تری نسبت به موضع قبلی آنکارا در زمان جنگ در قبال اسرائیل داشته باشند.

روابط ترکیه و اسرائیل، به‌ویژه در رابطه با مناقشه فلسطین، پیچیده است و شکاف اخیر منعکس‌کننده این پیچیدگی‌هاست.

آنکارا در مراحل مختلف جنگ غزه، به‌ویژه در آغاز این بحران، به‌شدت انتقاد کرده است. با این حال، قبل از آن بیشتر این اظهارات را علیه نتانیاهو بیان می‌کرد و نه کل اسرائیل.

در اتخاذ این رویکرد، به نظر می‌رسید آنکارا معتقد بود که نتانیاهو در نهایت برکنار خواهد شد.

محاسبات داخلی اردوغان نیز او را در مورد بیگانه کردن یک بازیگر کلیدی منطقه‌ای، متحد آمریکا و بازیگر اقتصادی محتاط کرد.

چهار تحول جدید، حملات اردوغان را در هفته‌های اخیر ناگهان متوقف کرد. نخست، دولت بایدن اخیراً از تعیین چارچوب زمانی برای بازدید از کاخ سفید توسط اردوغان خودداری کرد.

دوم، آنکارا قبلاً معتقد بود که درگیری غزه ظرف چند ماه پایان خواهد یافت. اکنون به نظر می‌رسد که این یک درگیری بی‌پایان است. سوم، آنکارا نگران ماندن نتانیاهو است. چهارم، حزب عدالت و توسعه در انتخابات محلی در روز 31 مارس متحمل شکست‌های چشمگیری شد.

اردوغان برای جلوگیری از مهاجرت بیشتر رای‌دهندگان به حزب کمونیست ترکیه، از اوایل ماه آوریل سیاست کشورش علیه اسرائیل را سخت‌تر کرده است.

در این میان، ممنوعیت تجارت به‌تنهایی می‌تواند بر اقتصاد اسرائیل تأثیر بگذارد.

آنکارا مشتاق مشارکت در بازسازی نوار غزه، تنظیم سیاست فلسطین و میانجی‌گری برای راه‌حل بلندمدت درگیری اسرائیل و فلسطین است.