loader image

جستجو

آیا ترکیه می‌تواند روسیه را به مذاکره ترغیب کند

المانیتور:
آیا ترکیه می‌تواند روسیه را به مذاکره ترغیب کند؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «المانیتور» در یادداشت تازه خود ضمن اشاره به پیغام اردوغان به اسد برای عادی‌سازی روابط،‌ به بررسی این سوال پرداخت که آیا ترکیه می‌تواند روسیه را به مذاکره ترغیب کند؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه المانیتور در یادداشت تازه خود به‌قلم «فهیم تاستیکن» نوشت: جنگ اوکراین روابط سرد «رجب طیب اردوغان» -رئیس‌جمهور ترکیه – با شرکای غربی‌اش را گرم و کاهش حمایت مردمی از وی را علی‌رغم آشفتگی‌های اقتصادی مداوم در داخل، متوقف کرده است. اردوغان امیدوار است در سوریه نیز دستاوردهایی داشته باشد و روی مشغله­های روسیه در اوکراین حساب باز کند.

در بحبوحه کاهش فعالیت روسیه در سوریه، ترکیه اقدامات تنش‌زایی به­ویژه در خط مقدم جبهه شمال شرقی علیه کردها ترتیب داده و برای تقویت پایگاه‌­های خود در ادلب، استان شمال غربی تحت کنترل شورشیان اسلام‌گرا حرکت کرده است.

مهم‌تر از آن، اردوغان برای عادی‌سازی روابط به «بشار اسد» -رئیس‌جمهور سوریه- پیغام فرستاده است.

گزارش­ها حاکی از آن است که مقامات ترکیه سفر ماه مارس اسد به امارات را نشانه­ای می­دانند مبنی بر اینکه او به دنبال فرصت­ها و حمایت­های جدید است.

بر اساس این گزارش، «دولت در حال بحث درباره آغاز گفتگو با اسد» بر اساس سه نکته اصلی است: حفظ ساختار واحد سوریه، تامین تمامیت ارضی این کشور و تضمین بازگشت امن آوارگان.

آنکارا قبل از سفر اسد به ابوظبی اولویت­های خود را به دمشق اعلام کرد و امیدوار بود که آشتی اخیرش با امارات بتواند به این کشور کمک نماید تا صفحه جدیدی را با سوریه باز کند، که در نهایت می­تواند منجر به بازگشت حداقل نیمی از پناهندگان سوری در حال حاضر در ترکیه شود.

«سرکیس کاسارگیان» -روزنامه­نگار سوری مقیم دمشق- معتقد است که دولت سوریه در حال حاضر انگیزه چندانی برای آشتی ندارد. دمشق به خوبی می‌داند که مسئله پناهندگان یک مشکل بزرگ برای اردوغان است. بر اساس برخی ارزیابی‌های انجام شده در اینجا، اگر اردوغان نتواند این موضوع را حل کند، ممکن است حتی در انتخابات با شکست مواجه شود.

رئیس آژانس مهاجرت ترکیه در اواخر ماه مارس گفت که حدود نیم میلیون پناهجو به مناطق امن در سوریه بازگشته­اند و 3.7 میلیون سوری هنوز در ترکیه­ حضور دارند.

کاسارگیان معتقد است دمشق هرگز از خواسته خود از ترکیه مبنی بر خروج نیروهایش از سوریه و عقب­نشینی ارتش ملی آن و دیگر گروه­های شورشی که آنکارا از آن­ها حمایت می­کند، دست نخواهد کشید.

در مجموع، محاسبات آنکارا در مورد آشتی با دمشق بر شرایطی مانند ناتوانی روسیه در مراقبت از سوریه، از دست دادن نفوذ ایران بر دمشق و فروختن کردها توسط آمریکا استوار است، که چیزی جز خیال­بافی نیست.