loader image

جستجو

Have tensions increased along NATO's eastern border with Belarus

ای‌بی‌سی نیوز:
آیا تنش‌ها در امتداد مرز شرقی ناتو با بلاروس افزایش یافته است؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

خبرگزاری «ای‌بی‌سی نیوز» در گزارشی به بررسی این سوال پرداخت که آیا تنش‌ها در امتداد مرز شرقی ناتو با بلاروس افزایش یافته است؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، خبرگزاری ای‌بی‌سی نیوز در گزارشی به‌قلم «سیسلوفسکا» «کارامانا» خبر داد:  در سال 2021، بلاروس شروع به سازمان‌دهی و انتقال هزاران مهاجر از غرب‌آسیا و آفریقا از مرز به لهستان کرد.

لهستان و اتحادیه اروپا این اقدام را به‌عنوان برنامه‌ریزی‌شده با کرملین و ایجاد بی‌ثباتی در اروپا می‌دانند.

دولت دست راستی لهستان که با ایده پذیرش مهاجران مخالف بود، دیواری به ارزش 400 هزار دلار ساخت که به میزان قابل‌توجهی جریان ورودی را کاهش داد.

پس از حمله روسیه به اوکراین در تاریخ 24 فوریه 2022، لهستان این حمله را محکوم کرد و با تجهیزات نظامی، حمایت سیاسی و کمک‌های بشردوستانه از کی‌یف، از جمله میزبانی بیش از 1.2 میلیون پناهنده، از کی‌یف حمایت کرد.

بلاروس در کنار روسیه درگیر مناقشه است و لهستان در تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی علیه هر دو کشور مشارکت دارد.

مقامات دولتی بلاروس و فعالان حامی دولت گروهی به نام فرماندهی نیروی میهنی تشکیل داده‌اند که مینسک از آن به‌عنوان یک ابزار سیاسی استفاده می‌کند.

در یک سخنرانی اخیر به ملت لهستان، این گروه مدعی شد که سیاستمداران لهستانی «با اقدامات و لفاظی‌های خود آتش جنگ را شعله‌ور می‌کنند و توسط جنون شوونیسم هدایت می‌شوند.»

در همین حال، مقامات مسکو بارها ادعاهای بی‌اساس را مطرح کرده‌اند که لهستان قصد دارد مناطق غربی اوکراین را ضمیمه کند.

مسکو همچنین می‌گوید که برخی از سلاح‌های هسته‌ای کوتاه برد خود را به بلاروس نزدیک به مرز شرقی ناتو منتقل کرده است.

دو هلیکوپتر نظامی بلاروسی هفته گذشته قبل از بازگشت به بلاروس در ارتفاع کم بر فراز روستای بیاوویسکا لهستانی در نزدیکی مرز پرواز کردند، اقدامی که لهستان آن را تحریک‌آمیز خواند.

علاوه بر مرز ناتو و اتحادیه اروپا، مرز شرقی لهستان شامل یک نقطه استراتژیک است، به‌اصطلاح شکاف سووالکی 96 کیلومتر مرز با لیتوانی که سه کشور بالتیک، لیتوانی، لتونی و استونی را به بقیه کشورها متصل می‌کند.

اتحاد ناتو و اتحادیه اروپا شکاف باریک بلاروس را نیز از کالینینگراد جدا می‌کند، یک منطقه به‌شدت نظامی‌شده روسیه که هیچ ارتباط زمینی با روسیه ندارد.