loader image

جستجو

Will the agreement between Israel and Lebanon play a role in the elections

جروزالم پست:
آیا توافق اسرائیل و لبنان در انتخابات نقشی خواهد داشت؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «جروزالم پست» در یادداشت تازه خود به بررسی این سوال پرداخت که آیا توافق اسرائیل و لبنان در انتخابات نقشی خواهد داشت؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه جروزالم پست در یادداشت تازه خود به‌قلم «سوزان هتیس رولف» نوشت: اگر انتخابات پیش‌رو یک انتخابات عادی و در مورد انتخاب‌های معتبر مربوط به مسائل واقعی بود، توافق فعلی بین اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و لبنان در مورد مرزهای دریایی بین دو کشور، قطعاً نقش مهمی در نحوه رأی دادن مردم ایفا می‌کرد.

اما موضوع انتخابات این نیست. برای اردوگاه چپ میانه، بار دیگر درباره «بله بنیامین نتانیاهو یا نه وی»، برای اردوگاه مذهبی راست، خلاص شدن از شر این دولت وحشتناک و خطرناک و برای احزاب عربی، تلاش برای مبارزه با بی‌تفاوتی در بخش عربی  است.

مذاکرات غیرمستقیم بین اسرائیل و لبنان در مورد تعیین مرزهای دریایی، دقیقاً دو سال پیش، یعنی سه ماه قبل از برکناری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا از قدرت و همچنین زمانی که بنیامین نتانیاهو هنوز نخست‌وزیر بود، آغاز شد.

مذاکرات تحت نظارت آمریکا و سازمان‌ملل انجام شد. به گفته «یووال اشتاینیتز» -وزیر انرژی وقت- مذاکرات به بن‌بست خورد، زیرا لبنان هفت بار موضع خود را تغییر داد.

موضوع مذاکرات در اسرائیل(رژیم صهیونیستی) خبرساز نشد تا اینکه در 22 سپتامبر، «نجیب میقاتی» -نخست‌وزیر لبنان- در سازمان‌ملل اعلام کرد که نسبت به دستیابی به توافق خوش‌بین است.

در 12 اکتبر، توافقنامه‌ای که توسط آمریکا پیش‌نویس شده بود، تأیید اولیه دولت اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را دریافت کرد.

در این قرارداد، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) برای هر گازی که از تأسیسات لبنانی تولید می‌شود، حق امتیاز دریافت می‌کند، اما این مبلغ تنها 17 درصد سود خواهد داشت، حتی اگر در ابتدا ارقام بسیار بالا باشد.

این سوال وجود دارد که چرا اسرائیل برای دستیابی به توافق عجله دارد؟ نتانیاهو استدلال کرده است که «یائیر لاپید» -نخست‌وزیر- و «بنی گانتز» -وزیر دفاع- در برابر تهدیدهای حزب‌الله مبنی بر حمله به کاریش، که نزدیک به منطقه مورد مناقشه است و سایر اهداف در اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، در صورت عدم تسلیم شدن به خواسته‌های لبنان در مورد منطقه دریایی مورد مناقشه، به‌سادگی تسلیم شدند.

لاپید و گانتز این موضوع را که تهدیدات حزب‌الله ارتباطی با تصمیمات آن‌ها در این زمینه داشته است، رد و اعلام کردند که درواقع، علت این تصمیم به‌ویژه به خاطر نزدیک شدن بازنشستگی «میشل عون» -رئیس‌جمهور لبنان در پایان این ماه، که طرفدار توافق با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و همچنین برگزاری انتخابات برای رئیس‌جمهور جدید است که انتظار می‌رود بی‌ثباتی بیشتری ایجاد کند.