loader image

جستجو

Does the new agreement nullify Israel's nuclear capabilities1

اسراییل هیوم:
آیا توافق جدید توانمندی‌های هسته‌ای اسرائیل را پوچ می‌کند؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «اسراییل هیوم» در مقاله تازه خود به بررسی این سوال پرداخت که آیا توافق جدید توانمندی‌های هسته‌ای اسراییل را پوچ می‌کند؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه اسراییل هیوم در مقاله تازه خود به‌قلم «یاکوب ناگل» «مارک دوبوویتز» نوشت: اسرائیل(رژیم صهیونیستی) برخی از اهداف کلیدی را قبل از سفر بایدن تعیین کرده بود که به بعضی از آن‌ها دست نیافت و به برخی هم تا اندازه‌ای دست یافت.

با این وجود، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) با توجه به حوادث منطقه و اتفاقاتی که انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک رخ دهند، باید به اقدامات و تلاش‌های خود ادامه دهد.

دشوارترین هدف طی این سفر، تاکید بر خطرات بازگشت به توافق هسته‌ای به‌رغم جاه‌طلبی‌هایی است که در سر بایدن و رابرت مالی وجود داشت. هم‌چنان که انتظار می‌رفت، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) شکست خورد.

اهداف ثانویه این سفر، بر تقویت همکاری‌های فناوری بین اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و آمریکا و تلاش برای پیشبرد گام‌های اولیه در جهت عادی‌سازی روابط با عربستان متمرکز بود که موفقیت‌های نسبی در این زمینه به دست آمد.

هرچند که توافق در مذاکرات معروف به «توافق پوتین» بی‌نتیجه ماند و امضا نشد، اما این موضوع باعث تغییر در این واقعیت نشد که این توافق توسط پوتین و اولیانوف، فرستاده وی تهیه شده بود.

نشست سران در تهران تاکیدی بر این بود که رفتار آمریکا بی‌معنی است و چالش‌های پیچیده‌ای را به وجود آورد.

ترکیه به دنبال راه‌حلی برای جاه‌طلبی‌های خود در شمال شرق سوریه است تا کردها را از این منطقه خارج کند و آوارگان سوری را بازگرداند.

ایران به دنبال کسب حمایت برای بازگشت به توافق هسته‌ای و دور زدن تحریم‌های آمریکاست. (رژیم صهیونیستی)

احیای توافق هسته‌ای یک اشتباه جدی است و مقامات سابق و فعلی حامی این توافق به اسرائیل (رژیم صهیونیستی) آسیب وارد کرده‌اند و عقاید خود را در رسانه‌ها مطرح می‌کنند.

این توافق به ایران امکان رسیدن به «آستانه هسته‌ای» را می‌دهد تا بتواند بمب بسازد که در نتیجه آن، رقابت گسترده‌ تسلیحاتی در منطقه ما به راه خواهد افتاد.

برخی ادعا می‌کنند که احیای این توافق بسیار بد است، اما دست‌کم گزینه‌ای بهتر میان انتخاب بد و بدتر است و به ما فرصت می‌دهد تا برای انجام اقداماتی در آینده، آمادگی بهتری داشته باشیم. این عقیده غلط و گمراه‌کننده است. ایران بدون توافق در موضع ضعف خواهد بود و هیچ مشروعیتی نخواهد داشت.

حتی اگر آن‌ها سعی کنند تا از این وضعیت طفره بروند، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و آمریکا به نحوی مشروع، قادر خواهند بود خسارات جدی بر برنامه هسته‌ای آن وارد کنند.

اظهارات مقام‌های ایران در مورد توانمندی‌های هسته‌ای‌شان حاکی از ضعف و وحشت آن‌هاست. این اظهارات عمدتا برای فشار بر آمریکا جهت بازگشت به توافق است.

ایران دست‌کم 18 تا 24 ماه تا توانایی فناوری برای دستیابی به مواد سوخت با غنای بالا فاصله دارد تا بتواند به ساختن بمب نزدیک شود.

تهدیدهای اخیر نصرالله و حماس نیز حاکی از ضعف و وحشت آن‌هاست. با این حال، اسرائیل (رژیم صهیونیستی) نمی‌تواند تحرکات حزب‌الله را نادیده بگیرد.

حزب‌الله اخیرا سه بار پهپادهای خود را به سمت اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به پرواز درآورده و این کار را 6 بار در طول یک سال گذشته انجام داده است.

رهبران ایران باید بفهمند که دوره مصونیت بدون پیامد و اینکه فقط بازوی عملیاتی‌اش متحمل خسارت شود، به سر آمده است.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) باید یک کارزار رسانه‌ای استراتژیک به راه بیاندازد که بر رفتار ایران و خطرات قابل پیش‌بینی از سوی این کشور هسته‌ای تاکید داشته باشد و برای «کارزار نظامی بین جنگ‌ها» مشروعیتی به وجود بیاورد.