loader image

جستجو

Has the World Cup brought the region closer together1

کویینسی:
آیا جام جهانی منطقه را به هم نزدیک‌تر کرده است؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «کویینسی» در مقاله تازه خود به بررسی این سوال پرداخت که آیا جام جهانی منطقه را به هم نزدیک‌تر کرده است؟

فهرست مطالب

 به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، اندیشکده کویینسی در مقاله تازه خود به‌قلم «جروجیو کافیرو» نوشت:   «محمد بن زاید» -رئیس‌جمهور امارات- و «محمد بن سلمان» -ولیعهد و نخست‌وزیر عربستان- در جریان جام جهانی قطر، با امیر این کشور دیدار کردند.

حضور آن‌ها در قطر محیط جدید منطقه خلیج‌فارس را به تصویر می‌کشد، زیرا در بحبوحه بحران شورای همکاری خلیج‌فارس در سال‌های 2017-2021، دیداری شاد در دوحه بین این سه رهبر، غیرقابل تصور بود.

تنها پنج سال و نیم پیش، آمریکا نگران عملیات نظامی احتمالی عربستان علیه قطر بود که باعث شد «رکس تیلرسون» -وزیر امور خارجه وقت- با «محمد بن زاید» تماس بگیرد تا او را از انجام چنین اقدام نظامی برحذر دارند.

مقامات واشنگتن به حدی نگران بودند که حتی پهپادهایی را به مرز قطر و عربستان فرستادند تا اوضاع متشنج را زیر نظر بگیرند.

ماه گذشته، منظره محمد بن سلمان در بازی تیم ملی فوتبال کشورش در مقابل آرژانتین با پوششی با رنگ‌های پرچم قطر در حالی که پرچم عربستان را حمل می‌کرد، قابل‌توجه بود.

اگرچه مشکلاتی که قطر با برخی از کشورهای همکار خود در شورای همکاری خلیج‌فارس داشت، به طور کامل حل نشده است، اما روابط بین کشورهای حاضر در خلیج‌فارس اکنون بسیار گرم‌تر شده است.

پتانسیل واقعی برای شورای همکاری خلیج‌فارس به‌منظور شروع فصل جدیدی بر اساس روابط برادرانه وجود دارد که به نظر می‌رسد برگزاری رویدادی چون جام جهانی فوتبال آن را تسریع کرده است.

پوشش منفی رسانه‌های غربی از قطر، چه قبل و چه در طول برگزاری این رویداد بین‌المللی، منجر به واکنش متحد دولت‌های شورای همکاری خلیج‌فارس و مردم آن‌ها شد.

پیش‌بینی عواقب سیاسی میزبانی قطر در رقابت‌های فوتبال جام جهانی همراه با حضور محمد بن زاید و محمد بن سلمان در این مرحله دشوار است.

اگرچه از منظر وحدت و انسجام شورای همکاری خلیج‌فارس، این رویداد جهانی و این‌گونه بازدیدها مثبت است، اما باید در نظر داشت که روابط درون شورای همکاری خلیج‌فارس در طول تاریخ همواره در جریان بوده است.

به نظر می‌رسد جام جهانی موانع نامرئی بین رهبران دو کشور را از بین برده است. پوشش قطری توسط محمد بن سلمان در این تورنمنت، سیگنالی قوی به سعودی‌ها ارسال کرد که شکاف پایان یافته است و کم و بیش صلح و آشتی، کامل شده است.

با این حال، هنوز موضاعاتی هستند که دوحه و ریاض را از هم جدا می‌کنند.

با توجه به اهمیت بین‌المللی جام جهانی و افتخاری که میزبانی قطر در سراسر خلیج‌فارس ایجاد کرد، به نظر می‌رسد فرصتی واقعی برای رهبران منطقه، علاوه بر التیام زخم‌های گذشته، وجود دارد که برای ارتقای یکپارچگی، هماهنگی و همبستگی بیشتر خوب است.

«بادر السیف» -استادیار تاریخ در دانشگاه کویت- به اندیشکده کوئینسی گفت که جام جهانی یادآوری برای رهبران شورای همکاری خلیج‌فارس به شمار می‌رود که «قدرت در اتحاد نهفته است.» هویت خلیجی اینجاست که بماند و تکامل یابد. گرد هم آوردن بهترین کشورهای خلیج‌فارس چیزی را به ارمغان خواهد آورد که هیچ کشوری نمی‌تواند به تنهایی آن را به دست آورد یا انجام دهد.