loader image

جستجو

Is the Syrian front witnessing a new disorder

عرب‌نیوز:
آیا جبهه سوریه شاهد اختلال جدیدی است؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «عرب نیوز» با اشاره به اینکه ترکیه تهدید کرد که به شمال شرق سوریه حمله خواهد کرد، به بررسی این سوال پرداخت که آیا جبهه سوریه شاهد اختلال جدیدی است؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه عرب نیوز در یادداشت تازه خود به‌قلم «دانیا کلیلات خطیب» نوشت:  «رجب طیب اردوغان» -رئیس‌جمهور ترکیه- تهدید کرد که به شمال شرق سوریه حمله خواهد نمود.

او پنجشنبه گذشته گفت که در این مورد تصمیم­گیری خواهد شد. ترکیه امروزه می­تواند از موقعیتی که به دلیل جنگ اوکراین به دست آورده، سود ببرد تا شرایط خود را بر بازیگران مختلف تحمیل کند.

از سوی دیگر، درعا در جنوب غربی با اردن و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) با قاچاق اسلحه و مواد مخدر بی‌ثبات به نظر می­رسد.

این تهاجم مدتی برای ترکیه هدفمند بوده است. اکنون که ترکیه نقشی کلیدی در میانجیگری با روسیه و جلوگیری از عبور نیروی دریایی آن از تنگه بسفر و داردانل ایفا می­کند، آمریکا نمی­تواند موضع محکمی در قبال ترکیه نشان دهد.

از این رو، اردوغان می­تواند خواسته­هایی را مطرح کند که قبلا نمی­توانست.

اردوغان سال آینده با یک نبرد سخت انتخاباتی روبرو است. دو مسئله اصلی در مورد سوریه وجود دارد: پناهندگان و حزب کارگران کردستان و شاخه سوری آن، یگان‌های مدافع خلق. انتقاد اصلی مخالفان اردوغان موضوع آوارگان سوری بوده است.

توانمندسازی یگان‌های مدافع خلق، تهدیدی برای ترکیه تلقی می­شود. آنکارا می­بیند که آمریکا از یک سازمان تروریستی حمایت می­کند که برای سه دهه سرزمین اصلی ترکیه را هدف قرار داده است.

از این رو، پروژه ترکیه شامل ایجاد منطقه حائل است که از طریق جابجایی پناهجویان سوری از سراسر سوریه به شمال شرق می­آیند.

با این حال، این پروژه بیشتر یک کارت مذاکره و یک ترفند تبلیغاتی است تا یک طرح قابل قبول در خط لوله. در داخل، این پروژه خشم عمومی علیه پناهندگان را پراکنده خواهد کرد و اهرم فشاری است که ترکیه می­تواند با آمریکا و غرب از آن استفاده کند.

امروزه آمریکا به ترکیه نیاز دارد و روسیه ضعیف­تر از آن است که با آن مخالفت کند.

به نظر می­رسد ترکیه در حال مذاکره برای شرایط بهتر با آمریکایی­هاست. اهرم فشاری که ترکیه در جریان بحران اوکراین انباشته کرده، قرار است در سوریه موثر واقع شود.

ترکیه نمی­تواند یک عملیات فرامرزی انجام دهد و نزدیکی فعلی با آمریکا را تهدید کند و یا هدف تحریم­های جدیدی قرار گیرد.

علاوه بر جبهه شمالی، جنوب غربی نیز یک جبهه ناپایدار دیگر است. حملات تاکتیکی برای حفظ ایران در صف دیگر کارساز نیست.

اسرائیل و اردن در حال حاضر در خطرند. اردن تلاش کرده تا با بشار اسد به توافق برسد تا مرزهای خود را ثابت نگه دارد.

قاچاق مواد مخدر و اسلحه رو به افزایش بوده است. اردن اخیراً اعلام کرده که واحدهای ارتش سوری حامی ایران می­کوشند تا مواد مخدر به ارزش صدها میلیون دلار را از طریق این کشور به خلیج فارس قاچاق کنند.

اردن و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) نگرانند که خلأ روسیه در جنوب غربی به سرعت توسط ایران پر شود.

امتناع آمریکا از حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از لیست سازمان‌های تروریستی، احتمالاً ایران را به افزایش تجاوزگری خود به­عنوان اقدامی تلافی­جویانه ترغیب خواهد کرد. ا

از این رو، امروز در صحنه سوریه نگرانی اصلی مهار ایران و حفظ مرزهای اردن و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) است و آمریکا روحیه مقابله با ترکیه را ندارد.