loader image

جستجو

Will the war in Ukraine inevitably stop

کویینسی:
آیا جنگ در اوکراین به ناچار متوقف خواهد شد؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «کویینسی» درمقاله تازه خود با اشاره به تهدید تاسیسات تولید برق هسته‌ای اوکراین، به بررسی این سوال پرداخت که آیا جنگ در اوکراین به ناچار متوقف خواهد شد؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، اندیشکده کویینسی در مقاله تازه خود به‌قلم «هرایر بالیان» اعلام کرد: جنگ در جبهه‌های نبرد دونباس و فعالیت‌ها علیه غیرنظامیان در شهرهای سراسر اوکراین تشدید شده است.

 این قتل‌عام، کشور و زیرساخت‌های تاسیساتی آن را ویران می‌کند، تأسیسات تولید برق هسته‌ای را تهدید می‌کند و هزاران تلفات دیگر را به هر دو طرف وارد می‌کند.

هدف اوکراین و حامیانش شکست روسیه و اخراج نیروهایش از اوکراین است. به نظر می‌رسد که هر دو طرف در حال آماده‌شدن برای حمله‌های بزرگ در بهار هستند.

اگر اوضاع اینگونه ادامه پیدا کند، در نهایت، طرف‌ متخاصم منابع انسانی و مادی خود را به پایان خواهند رساند و متوجه خواهد شد که هزینه هر پیروزی با توجه به دستاوردهای کم ارضی بسیار زیاد است و جنگ به پایان خواهد رسید.

بدون توافق صلح، بازسازی اوکراین متوقف خواهد شد و جنگ احتمالاً به طور متناوب از سر گرفته خواهد شد.

اگر نتیجه جنگ شامل از دست دادن قلمرو، موقت یا بلندمدت، باشد، بعید است که اوکراین یک آتش‌بس یا توافق صلح را امضا کند.

افکار عمومی در اوکراین قاطعانه مخالف اعطا هرگونه امتیاز ارضی است. علاوه بر این اوکراین و حامیان آن خواهان ارزیابی غرامت‌ها، ادامه تحریم‌های غرب و مجازات روسیه به دلیل تجاوز هستند.

اوکراین معتقد است باید روسیه را شکست دهد و نیروهای مهاجم را بدون توجه به هزینه‌های انسانی و اقتصادی از سراسر اوکراین بیرون کند.

اوکراین به خاطر جنایات مرتکب شده توسط روسیه و حکومت پیشین آن کینه دیرینه و عمیقی از این کشور دارد.

 قابل درک است که انتقام و جنایات جنگی کنونی نیروهای محرکه اصلی برای اوکراینی‌ها هستند. هر دو طرف به اشتباه متقاعد شده‌اند که ادامه جنگ می‌تواند نتایج بهتری نسبت به مذاکره داشته باشد.

با این حال، چند سناریو می‌تواند دولت بایدن را وادار کند، هر چند با اکراه، تا اوکراین را برای آتش‌بس فوری و مذاکرات صلح تحت فشار قرار دهد:

 1. اگر وضعیت میدان جنگ در اوکراین به نفع روسیه شود و اوکراین با چشم‌انداز تلفات ارضی بیشتری مواجه شود.

 2. اگر تهدید هسته‌ای روسیه قریب‌الوقوع شود.

 3. اگر چین یک حرکت نظامی علیه تایوان انجام دهد. با افزایش نیروهای روسیه و تدارک برای حمله بهاری و کمک‌های نظامی بیشتر به اوکراین، چشم‌انداز جنگ و اختمال سناریوی 1 نامشخص است.

خوشبختانه سناریوهای 2 و 3 به احتمال زیاد محقق نمی‌شوند.