loader image

جستجو

Does Hezbollah have long-range Iranian missiles

جروزالم پست:
آیا حزب‌الله موشک‌های دوربرد ایرانی دارد؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «جروزالم پست» در گزارش خود به بررسی این سوال پرداخت که آیا حزب‌ الله موشک‌های دوربرد ایرانی دارد؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه جروزالم پست در گزارش خود به‌قلم «سث فرانتزمن» نوشت:  ویدئویی که از حزب‌الله در فضای مجازی پخش می‌شود، نشان می‌دهد این گروه تروریستی دارای چند مهمات جدید در زرادخانه همیشه در حال گسترش خود است.

در طول این سال‌ها، حزب‌الله بیش از 100 هزار موشک و راکت ذخیره کرده است. با این حال، خطر واقعی این سلاح‌ها این است که برخی از آن‌ها ارتقا یافته‌اند یا از فناوری جدیدی استفاده می‌کنند و به نظر می‌رسد پهپادها و موشک‌های کروز هدایت‌شونده یا مانور‌دهنده باشند.

ویدئویی که اخیراً در فضای مجازی منتشر شده است، ظاهراً نمایی از یک «موشک کروز ضد کشتی ابومهدی» را نشان می‌دهد.

با توجه به حساب توییتری که این تصویر را پیدا کرده است، «ویدئوی جدید حزب‌الله موشک‌های کروز ضد کشتی ابومهدی را نشان می‌دهد.» این بدان معناست که ایران حزب‌الله را با دوربردترین موشک خود (1000 کیلومتر) مسلح کرده است.»

این برد به این معناست که می‌تواند به اعماق دریای مدیترانه شرقی برسد که یک تأسیسات پشتیبانی دریایی ناتو در خلیج سودا در کرت را تهدید می‌کند. به عبارت دیگر، این یک سلاح استراتژیک است که در صورت وقوع درگیری، مناطق بسیار بیشتری از اسرائیل را تهدید می‌کند.

از این موشک در آگوست 2020 رونمایی شد. در آوریل 2021 که به موشک کروز ابومهدی اشاره شد، خبرگزاری ایران پرس گزارش داد: «آخرین موشکی که در این زمینه رونمایی شده، موشک کروز ضد کشتی «ابومهدی» است.

این موشک، گامی مهم در توان تهاجمی نیروی دریایی ایران است. ایران با توسعه و ساخت این موشک کروز دوربرد ضد کشتی وارد یک باشگاه ویژه و استراتژیک در جهان شده است.»

این مهم است، زیرا با در دست گرفتن کنترل بیشتر لبنان، حزب‌الله از به کارگیری سلاح‌های خود و تهدید آمریکا و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) هراسی ندارد. لبنان ممکن است در این هفته انتخابات داشته باشد، اما حزب‌الله در جای دیگری متمرکز شده است.

نکته مهم در مورد این دستاورد دفاعی این است که تا به امروز تنها سه کشور آمریکا، روسیه و چین دارای موشک‌های کروز ضد کشتی با برد بیش از 1000 کیلومتر هستند و ایران چهارمین کشور جهان در این زمینه شده است.