loader image

جستجو

Will the Kursk attack backfire for Ukraine

بروکسل سیگنال:
آیا حمله کورسک برای اوکراین نتیجه معکوس خواهد داد؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «بروکسل سیگنال» در مطلب تازه خود ضمن اشاره به تهاجم تمام عایر اوکراین به خاک روسیه، به بررسی این سوال پرداخت که آیا حمله کورسک برای اوکراین نتیجه معکوس خواهد داد؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه بروکس سیگنال در مطلب تازه خود به‌قلم « کنستانتینوس بوگدانوس» نوشت: اوکراین با حمله‌ای چشمگیر به منطقه کورسک جهان را شگفت‌زده کرده است.

نیروهای مسلح آن به‌وضوح ارتش روسیه را غافلگیر کردند و تاکنون به پیروزی‌ای دست یافته‌اند که هیچ‌کس انتظارش را نداشت؛

اما آیا این امر می‌تواند در آینده نزدیک برای اوکراین نتیجه معکوس داشته باشد؟

به جای درگیری مرزی دیگر، این بار اوکراین یک تهاجم تمام‌عیار به خاک روسیه را طراحی و اجرا کرد.

حتی چند روز طول کشید تا روس‌ها متوجه شوند که چه اتفاقی افتاده است.

در حال حاضر اوکراین حدود 500 کیلومترمربع از زمین‌های روسیه را تصرف کرده و کنترل می‌کند.

در سطح تاکتیکی، حمله اوکراین عملکرد درخشانی داشته است؛ اما هدف استراتژیک چنین حرکت جسورانه و جسورانه‌ای چیست؟

اول از همه، تحلیل‌گران نظامی اظهار می‌کنند، هدف اوکراین با هدف کاهش استرس از جبهه جنوبی درگیری، جایی که روس‌ها به‌طور پیوسته در ماه‌های گذشته در حال پیشروی بوده‌اند، بوده است.

ژنرال‌های اوکراینی به احتمال زیاد انتظار داشتند که فرماندهی عالی روسیه به نیروهایی که در استان‌های جنوبی دونباس می‌جنگند دستور دهد به کورسک حرکت کنند تا از دست دادن خاک روسیه جلوگیری شود؛ اما این اتفاق نیفتاد.

سپس، همان‌طور که بی‌بی‌سی پیشنهاد کرده است، زلنسکی ممکن است می‌خواست ولادیمیر پوتین را به یک واکنش نامتناسب بکشاند که احتمالاً شامل استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی می‌شد.

چنین تحولی حمایت غرب از اوکراین را بیشتر تقویت خواهد کرد، به‌ویژه در زمانی که چشم‌ها به غرب‌آسیا دوخته شده است و حمایت از کی‌یف دیگر اولویت شماره یک نیست. این اتفاق هم نیفتاد.

در عین حال، رهبری اوکراین باید مطمئناً فکر می‌کرد که اشغال سرزمین دشمن زمانی که دو طرف پشت میز مذاکره بنشینند، یک ابزار مذاکره مفید خواهد بود.

با توجه به احتمال پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات آتی آمریکا، کی‌یف می‌داند که ممکن است دیگر از حمایت بی‌قیدوشرط واشنگتن برخوردار نباشد؛

بنابراین باید به هر طریقی برای مذاکره آماده شود.

با این حال، بازی با چنین کارتی به این معنی است که اوکراین باید مطمئن شود که سرزمینی را که فتح کرده است حفظ می‌کند.

این امر به هیچ‌وجه قطعی نیست زیرا طبق گزارش‌ها، نیروهای روسی در حال آماده شدن برای حمله شدید به اوکراینی‌ها در کورسک هستند.

واقعیت این است که به نظر می‌رسد ولادیمیر پوتین طعمه را گاز نگرفته است. برعکس، او تصمیمی واقع‌بینانه گرفت که از دست دادن موقت زمین روسیه را بپذیرد، اما نیروهای خود را در جنوب تضعیف نکند.

در واقع، در دونباس، یعنی در مناطق لوگانسک، دونتسک، زاپوریژیا و خرسون، ارتش روسیه در حال پیشرفت مداوم است.

اوکراین مجبور است ده‌ها هزار غیرنظامی را از شهرهای بزرگ مانند پوکرووسک، نیو یورک خارج کند در حالی که کوستانتینیوکا در معرض تهدید است.

در پایان، کی‌یف ممکن است مجبور شود کاری را انجام دهد که امیدوار بود مسکو به درون آن سقوط کند:

انتقال نیروها و سخت‌افزارها به جایی که دشمن بیشترین فشار را دارد و اگر نیروهای مسلح اوکراین از کورسک عقب‌نشینی کنند تا جلوی روس‌ها در اوکراین را بگیرند، کل عملیات تهاجم یک شاهکار بیهوده و پرهزینه خواهد بود.

با این حال، قسمت دیگری از درگیری روسیه و اوکراین در برابر چشمان ما آشکار می‌شود. تماشای این بازی شطرنج واقعاً جالب خواهد بود اگر مردم نمی‌مردند و اقتصادهای ما درنتیجه آن آسیب نمی‌دیدند.