loader image

جستجو

Does inviting the king of Saudi Arabia reduce threats6

جروزالم پست:
آیا دعوت از پادشاه عربستان تهدیدات را کاهش می‌دهد؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «جروزالم پست» در یادداشت خود با اشاره به دعوت ایران از «ملک سلمان» به تهران،‌ به بررسی این سوال پرداخت که آیا دعوت از پادشاه عربستان تهدیدات را کاهش می‌دهد؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه جروزالم پست در یادداشت خود به‌قلم «سث فرانتزمن» نوشت: اگر ایران از این دوره جدید دیپلماسی برای افزایش ناگهانی ستیزه‌جویی خود در منطقه استفاده کند، این می‌تواند روابط جدید با عربستان را به هم بزند.

ایران از پادشاه عربستان برای سفر به این کشور دعوت کرده است.

این آخرین اقدام در آشتی ایران و عربستان است که به‌سرعت رو به جلو است. این اقدام می‌تواند پیامدهای بزرگی برای منطقه داشته باشد.

اگر ایران می‌خواهد رابطه با عربستان اتفاق بیفتد، ممکن است نیاز به کاهش تنش در منطقه، حداقل به صورت لحظه‌ای داشته باشد. از سوی دیگر، در حالی که ایران و عربستان برای ترمیم روابط عجله دارند، هر دو کشور ممکن است متوجه شوند که انتظارات آن‌ها برآورده نشده است.

گزارش روابط ایران و عربستان در سلسله پاسخ‌های طولانی بود که وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه در اختیار خبرنگاران قرار داد. به‌طور کلی، به نظر می‌رسد ایران برای روابط با ریاض ارزش قائل است، اما هنوز خبر مهمی در ایران نیست. این برخلاف گزارش‌هایی است که در خلیج‌فارس بر این دعوت تاکید می‌کردند.

با این حال، در مورد نحوه انجام این دعوت شفافیت وجود نداشت، زیرا گزارش‌هایی نیز مبنی بر دعوت رهبر ایران به عربستان وجود داشت، اما ریاض این گزارش‌ها را تایید نکرد.

روند کلی مشخص است. عربستان به‌سرعت در تلاش است تا با ایران ارتباط برقرار کند و ایرانی‌ها نیز می‌خواهند این تلاش‌ها را متقابل کنند.

ایران می‌گوید نسبت به «مسیر امیدوارکننده» که با ریاض در حال توسعه است خوشبین است. این همچنین با تحولات دیگری مانند امیدواری عربستان برای پایان دادن به درگیری در یمن همراه است.

علاوه بر این، ایران به تحولات عربستان و سوریه نگاه مثبتی دارد و امیدوار است که سوریه دوباره به اتحادیه عرب بپیوندد.

مسائل پیچیده‌تری وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. انتشار اخبار در مورد دعوت‌نامه‌ها آسان است، اما انجام این بازدیدهای سطح بالا و رضایت هر دو کشور از تحولات، موضوع دیگری است.

این احتمال وجود دارد که خبر دعوت از شاه و سایر اقدامات، پرونده هسته‌ای یا حداقل انواع لفاظی‌های تهدیدآمیز را که از ایران منتشر می‌شود، آهسته کند.