loader image

جستجو

Are we again facing the threat of Iranian drones in Syria

جروزالم پست:
آیا دوباره با تهدید پهپادی ایران در سوریه روبرو هستیم؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «جروزالم پست» در یادداشتی با اشاره به کاهش تنش‌ها در خلیج‌فارس به دلیل روابط ایران و عربستان، به بررسی این سوال پرداخت که آیا دوباره با تهدید پهپادی ایران در سوریه روبرو هستیم؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،  نشریه جروزالم پست در یادداشتی به‌قلم «سث فرانتزمن» نوشت: تهدید پهپادی ایران در گذشته باعث افزایش تنش‌ها شده است. اکنون به نظر می‌رسد که تهدید پهپادی ممکن است بازگشته باشد.

ایران طی سال‌ها پهپادها را به سوریه منتقل کرده و در گذشته از آن‌ها برای تهدید اسرائیل(رژیم صهیونیستی) استفاده کرده است.

یک ارزیابی اشاره می‌کند که یک حمله هوایی احتمالاً به یک پهپاد ایران یا حزب‌الله صورت گرفته است.

ایران ممکن است در حال تغییر موقعیت دارایی‌های پهپادها باشد زیرا می‌بیند که تنش‌ها در خلیج‌فارس به دلیل روابط جدید با عربستان کاهش یافته است و ممکن است قضاوت کند که می‌تواند عملیات پهپادی در یمن را متوقف کند یا صادرات به روسیه را کاهش دهد و تمرکز خود را تغییر دهد.

این ارزیابی خاطرنشان می‌کند که قابلیت ادعایی پهپادی که اخیرا مورد اصابت قرار گرفته است شامل یک سوله، یک ایستگاه ارتباطی و یک وسیله نقلیه ارتباطی است. آنچه در اینجا مهم است این است که نشان می‌دهد تهدید پهپادی بار دیگر در سوریه در حال ظهور است.

بر اساس برآورد سال 2021، گمان می‌رود حزب‌الله حدود 2 هزار پهپاد داشته باشد. این تعداد ممکن است امروز حتی بیشتر باشد.

پهپادهای حزب‌الله همچنین ممکن است از کوادکوپترهای کوچک تجاری گرفته تا پهپادهای بزرگتر که مشابه پهپادهای کامیکازه ایرانی که به روسیه صادر شده است، باشد.

پهپادهای ایران اکنون شامل پهپادهای کامیکازه هستند که می‌توانند بیش از 1000 مایل پرواز کنند.

این بدان معناست که ایران توانسته است این پهپادها را نه تنها در سوریه بلکه در عراق و عراق مستقر کند و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و منطقه را با پهپاد تهدید کند.

ایران همچنین استفاده از پهپادها را برای نیروهای نیابتی خود در سوریه و عراق برای هدف قرار دادن نیروهای آمریکایی آغاز کرده است.

ایران در سال‌های اخیر آموزش اپراتورها را افزایش داده است. ایران و نیروهای نیابتی آن از فرودگاه‌های سوریه برای پایگاه پهپادهای خود استفاده می‌کنند.

گزارش‌ها و ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که تهدید پهپادهای ایران ممکن است پس از دوره‌ای که به نظر کاهش یافته بود، دوباره در سوریه ظاهر شود. این ممکن است به دلیل تغییر اولویت‌های ایران از جنگ یمن و انتقال منابع به سوریه باشد.

همچنین ممکن است به دلیل تمرکز کمتر ایران بر حمایت از روسیه در جنگش در اوکراین باشد.