loader image

جستجو

FILE - Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu, left, and Vice President Joe Biden talk prior to a meeting on the sidelines of the World Economic Forum in Davos, Switzerland, Jan. 21, 2016. President Joe Biden spoke Sunday, March 19, 2023, with Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu to “express concern” over his government’s planned overhaul of the country’s judicial system that has sparked widespread protests across Israel and to encourage compromise. (AP Photo/Michel Euler, File)

میدل ایست فروم:
آیا دولت بایدن در سیاست اسرائیل دخالت می‌کند؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «میدل ایست فروم» در یادداشت خود به بررسی این سوال پرداخت که آیا دولت بایدن در سیاست اسرائیل دخالت می‌کند؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه میدل ایست فروم در یادداشت خود به‌قلم «بنجامین واینتال» نوشت: ناظران کهنه‌کار روابط آمریکا و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به فاکس‌نیوز گفتند که دولت بایدن در حال دعوا با دولت یهود بر سر مخالفت این کشور با توافق هسته‌ای بحث‌برانگیز جدید ایران و تلاش‌های اسرائیل(رژیم صهیونیستی) برای اصلاح سیستم قضایی خود و شهرک‌سازی در اراضی مورد مناقشه کرانه باختری است.

جیسون گرینبلات، فرستاده سابق کاخ سفید به غرب‌آسیا و نویسنده کتاب «در مسیر ابراهیم» به فاکس‌نیوز گفت که نگرانی‌هایی دارد، به‌ویژه وقتی صحبت از دخالت آمریکا در سیاست داخلی اسرائیل به میان می‌آید.

دو موضوع داخلی اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، اصلاحات قضایی و شهرک‌سازی باعث ایجاد شکاف بین آمریکا و اسرائیل شده است. ائتلاف نتانیاهو در تلاش است تا از قدرت بیش از حد قوه قضائیه استفاده کند.

گرینبلات گفت: دولت بایدن به اعمال فشار بر دولت اسرائیل(رژیم صهیونیستی) ادامه می‌دهد تا طرح‌های اصلاحات قضایی خود را کنار بگذارد. این دخالت آشکار در سیاست‌های داخلی یک کشور دیگر است.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) دموکراسی قوی دارد. جهان این را با اعتراضات گسترده موافق و مخالف مشاهده کرده است.

دولت بایدن همچنان فکر می‌کند که آمریکا می‌تواند سیاست‌های متحدانش را دیکته کند. این نوع فشار از سوی آمریکا بر مسائل داخلی سایر کشورها با عربستان شکست خورد و با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) نیز شکست خواهد خورد.

وی خاطرنشان کرد: «اسرائیل(رژیم صهیونیستی) کشوری است که بر اساس منافع، قوانین و رویه‌های دموکراتیک خود عمل می‌کند.

دعوت نکردن نتانیاهو به کاخ سفید به امید اعمال فشار بیشتر بر وی، کاری کوچک است و به نتیجه مطلوب نمی‌رسد.»

به گفته نتانیاهو، ائتلاف آمریکا و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) ثابت می‌ماند و همکاری امنیتی و اطلاعاتی همچنان ادامه دارد.

«کارولین گلیک» -کارشناس و نویسنده- گفت: «لغو ناگهانی سفر آنتونی بلینکن به اسرائیل، نشانه روشنی است که دولت بایدن، آمریکا را به سیاست مماشات هسته‌ای در قبال ایران متعهد کرده است.

«مارک دوبوویتز» -مدیر عامل بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها -گفت: «من بیشتر نگران این هستم که دولت بایدن به طور مخفیانه توافق با ایران را دنبال می‌کند.»

از دیدگاه اسرائیل، موضع آمریکا به این معنی است که دیگر یک متحد معتبر نیست.

«کاهانا» -ستون‌نویس اسرائیل(رژیم صهیونیستی)- هیوم می‌گوید: شهرک‌سازی‌ها برای اسرائیل(رژیم صهیونیستی) چیز خوبی است و اگر کسی مخالف آن است، نباید آن را با صدای بلند بگوید.