loader image

جستجو

Is the Biden administration the closest friend of Iran's clerics1

گیت استون:
آیا دولت بایدن صمیمی‌ترین دوست روحانیون ایران است؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «گیت استون» در یادداشت تازه خود به بررسی این سوال پرداخت که آیا بایدن صمیمی‌ترین دوست روحانیون ایران است؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، اندیشکده گیت استون در یادداشت تازه خود به‌قلم«مجید رفیع زاده» نوشت: حتی خود حاکمان ایران هم احتمالاً نمی‌توانند باور کنند که از زمان روی کار آمدن دولت بایدن، چگونه از این همه مشکل خلاص شده‌اند.

اکنون، در نطنز، حکومت ایران در حال حفر یک تأسیسات هسته‌ای زیرزمینی است که بنا بر گزارش‌ها، بمباران آن بسیار دشوار است.

مشکل اصلی این است که رهبران ایران در دوران انفعال دولت بایدن، به انجام تخلف‌هایی مانند افزایش غنی‌سازی اورانیوم به سطوح نزدیک به درجه تسلیحات، انتقال سلاح و نفت به ونزوئلا، تلاش برای ترور «مایک پمپئو» -وزیر امور خارجه سابق آمریکا- و ربودن مردم ادامه می‌دهند.

در نتیجه، مسئولان جمهوری اسلامی حتی برای تقویت برنامه هسته‌ای خود جرات بیشتری پیدا کرده‌اند.

رهبران جمهوری اسلامی همچنین می‌توانند ببینند که دولت بایدن کشورهایی را که تحریم‌های ایران را نقض می‌کنند، از جمله چین و ونزوئلا را مجازات نمی‌کند.

قبل از دولت بایدن، از زمانی که روحانیون حاکم در سال 1979 به قدرت رسیدند، دو دولت اوباما و کارتر، نسبت به حکومت ایران انعطاف بیش‌تری به خرج دادند.

اکنون به نظر می‌رسد دولت بایدن، این انعطاف را برای روحانیان حاکم بر ایران به  حد کمال رسانده است.

در مورد برنامه هسته‌ای این کشور، ایران اکنون به بالاترین سطح پیشرفت رسیده است. حتی نیویورک تایمز اخیرا اذعان کرده است: «بر اساس اکثر گزارش‌ها، ایران بیش از هر زمان دیگری به توانایی تولید بمب نزدیک‌تر شده است.»

علاوه بر این، مقامات دولت بایدن اخیراً اذعان کردند که ایران تنها چند هفته تا دستیابی به قابلیت گریز هسته‌ای فاصله دارد.

در دولت‌های قبلی آمریکا، هر یک از این نوع نقض‌های هسته‌ای به‌عنوان یک تخلف بزرگ تلقی می‌شد و به احتمال زیاد اقدامات متناسب علیه حکومت  ایران را به دنبال داشت.

علاوه بر این، ایران آزادانه کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهد و با نقض قطعنامه 2140 شورای امنیت سازمان ملل، قاچاق سلاح به حوثی‌های یمن را افزایش داده است.

به گزارش ایران وایر: «این کشور همچنین، حمایت مالی و به کارگیری گروه‌های نیابتی خود را در کشورهای خارجی افزایش داده است.»

متأسفانه با مماشات و انفعال دولت، بایدن جز برای تقویت تروریسم کاری انجام نداده است.