loader image

جستجو

Israeli prime minister Naftali Bennett holds a press conference about the Covid-19, at HaKirya base in Tel Aviv, January 11, 2022. Photo by Noam Revkin Fenton/Flash90 *** Local Caption *** אומיקרון
ראש הממשלה נפתלי בנט
מסיבת
עיתונאים
מדבר
קורונה
וירוס
גל
5

موسسه واشنگتن:
آیا دولت بنت می‌تواند هیاهوی سیاسی در اسرائیل را مدیریت کند؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

موسسه«واشنگتن» در یادداشت خود به بررسی این سوال پرداخت که آیا دولت بنت می‌تواند هیاهوی سیاسی در اسرائیل را مدیریت کند؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ موسسه واشنگتن در یادداشت تازه خود به‌قلم «دیوید ماکوفسکی» نوشت: دولت «نفتالی بنت» احتمالاً اخیراً با سخت‌ترین هفته خود مواجه شده است. تل‌آویو و سایر مناطق در ماه رمضان شاهد برخی حملات تروریستی بوده است که تعدادی از غیرنظامیان کشته شدند.

در همین حال، «آیدیت سیلمان» اعلام کرد که اعتقادات مذهبی وی باعث شده تا دولت بنت را ترک کند. او از 120 عضو کنست، 61 کرسی را در اختیار دارد.

برخی گمان می‌کنند اگر او این تهدید را مجدداً در زمان برگزاری پارلمان در اوایل ماه آینده دنبال کند، ممکن است راهی را برای بنیامین نتانیاهو، به منظور از سرگیری حکومت طولانی خود به عنوان نخست‌وزیر فراهم کند.

نتانیاهو ضمن تمجید از تصمیم سیلمان، بازگشت قریب‌الوقوع خودش به قدرت را پیش‌بینی و تاکید کرد که خروج او سبب عدم رای اعتماد به دولت بنت می‌شود. اما در واقعیت، نتانیاهو و متحدان عمدتاً افراطی‌اش فقط 52 کرسی دارند.

در 9 آوریل، «ایمن عوده» -رهبر فهرست مشترک -گفت: «اگر کسی فکر می‌کند که ما به‌عنوان شرکای نتانیاهو در طرح عدم اعتماد، سازنده خواهیم بود، به هیچ وجه درست فکر نمی‌کند.»

براساس قوانین اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، اگر دولت کنونی بودجه بعدی خود را تا مارس 2023 تصویب نکند، سقوط خواهد کرد.

در آراء نظرسنجی، هیچ‌کس در ائتلاف بنت آنقدر رای بالایی ندارد که به نفع انتخابات زودهنگام باشد .اما اگر با راه‌‌حلی دقیق، با بحران‌ها برخورد نشود، دولت می‌تواند در سریع‌ترین زمان ممکن سقوط کند.

تنها 61 رأی برای برنامه‌ریزی انتخابات جدید لازم است. واقعیتی که بار دیگر اهمیت فهرست مشترک و 6 کرسی حیاتی آن را مورد توجه قرار می‌دهد که اگر انتخابات حاصل شود، می‌تواند به راحتی نتانیاهو را از مسیری متفاوت به قدرت بازگرداند.

در آخرین دوره ریاست‌جمهوری نتانیاهو، زمانی که مشخص شد او از پشتیبانی کامل دولت ترامپ برخوردار است، اسرائیلی‌های بیشتری از وی حمایت کردند.

بایدن شخصاً در اسرائیل(رژیم صهیونیستی) محبوبیت دارد، اما برخی از شهروندان، سیاست او را در مورد مسائل مختلف، به ویژه اشتیاق آشکار برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران، زیر سوال می‌برند.

براین اساس، دولت بایدن ممکن است تصمیم بگیرد که بحران سیاسی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را فرصتی برای حمایت بیشتر از دولت بنت قرار دهد. بایدن نمی‌خواهد دولت بنت را از دست بدهد، چه برسد به آن‌که برکناری دولت را شاهد باشد.