loader image

جستجو

Will Russia exchange Sukhoi-35 fighters with Iranian drones1

ناینتین فورتی فایو:
آیا روسیه جنگنده‌های سوخو-35 را با پهپادهای ایران معاوضه می‌کند؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «ناینتین فورتی فایو» در مقاله‌ای به بررسی این سوال پرداخت که آیا روسیه جنگنده‌های سوخو-35 را با پهپادهای ایران معاوضه می‌کند؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه ناینتین فورتی فایو مقاله‌ای به‌قلم «برنت ایست وو» منتشر کرد که در آن آمده است: به نظر می‌رسد دو دولت حامی ‌تروریسم می‌خواهند سکوهای هوایی را معامله کنند.

کشورهای سرکش ایران و روسیه در حال مبادله جنگنده‌ها با پهپاد هستند. روسیه پهپادهای ایران را می‌خواهد و ایران به هواپیماهای جنگنده روسی مانند سوخو-35 علاقه دارد. تهران در ماه جاری اولین گروه پهپادها را برای ارزیابی و آزمایش به مسکو فرستاد.

این در حالی است که خلبانان ایرانی در روسیه در حال آموزش روی سوخو 35 هستند. آیا این رابطه می‌تواند به عنوان طرحی برای کمک بیشتر چین برای ایجاد یک سه‌گانه قدرتمند عمل کند؟

تجارت ایران و روسیه احتمالا برای دور زدن تحریم‌ها و ایجاد یک بلوک نظامی‌ علیه غرب انجام می‌شود.

روسیه به پهپادهای جنگی شاهد-129 و شاهد-191 چشم دوخته است. ارتش روسیه در ایجاد برتری هوایی بر اوکراین با مشکل مواجه بوده و امیدوار است این سامانه‌های مسلح بتوانند این جریان را تغییر دهند.

در همین حال، ایران برای جنگنده‌های جدید آماده می‌شود و سوخو-35 با این شرایط مطابقت دارد.

این تجارت از یک توافقنامه نظامی‌10 میلیارد دلاری 20 ساله که در ژانویه سال 2022 بین دو کشور منعقد شد، می‌آید.

یک مجله نظامی ‌معتقد است که تجربه ایران از پهپادها می‌تواند چالشی برای پدافند هوایی اوکراین باشد.

پهپادهای جدیدتر رادارگریز ایران به ویژه سکوهای ضربتی شاهد 181 و شاهد 191 می‌توانند به ویژه برای پدافند اوکراینی مشکل‌ساز باشند.

ایران جنگنده‌های جت جدید می‌خواهد، زیرا به طراحی‌های دوران جنگ سرد مانند F-14 Tomcat آمریکایی و سوخو-22 شوروی وابسته است.

در اینجا دو بعد برای تحلیل وجود دارد. اولین جنبه تاکتیکی تجارت است، اگر واقعاً اتفاق بیفتد، به هر طرف با قابلیت‌هایی که به شدت مورد نیاز است کمک خواهد کرد.

جنبه دوم، توافق استراتژیک است زیرا به اهداف امنیتی بین‌المللی گسترده‌تر برای هر دو کشور مربوط می‌شود.

روسیه و ایران در روابط خود نزدیک‌تر می‌شوند. این یک خبر بد برای ناتو و یک خبر ناخوشایند برای اسرائیل و عربستان و سایر متحدان خلیج‌فارس است.

روسیه احتمالاً می‌خواهد دیپلماسی سخت‌افزاری نظامی ‌خود را با چین نیز تقویت کند. چین منابع امنیتی عظیمی‌دارد که می‌تواند به روسیه کمک کند.

آمریکا و ناتو باید این تحولات را از نزدیک تماشا کنند زیرا این سه کشور مورد نظر به یکدیگر نزدیکتر می‌شوند.