loader image

جستجو

Can Russia break away from the West1

مدرن دیپلماسی:
آیا روسیه می‌تواند از غرب جدا شود؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «مدرن دیپلماسی» در مطلبی ضمن اشاره به اینکه روابط روسیه و غرب به یک بحران همه‌جانبه تبدیل شده،‌به بررسی این سوال پرداخت که آیا روسیه می‌تواند از غرب جدا شود؟

فهرست مطالب

به‌‌گزارش مرکز مطالعات سورین،وبگاه مدرن دیپلماسی در مطلبی به‌قلم «ایوان تیموفیف» نوشت: مدت‌ها قبل از تبدیل شدن روابط روسیه و غرب به یک بحران سیاسی همه‌جانبه، مقامات و کارشناسان با شور و شوق ایده‌هایی را درباره توسعه روابط با بقیه جهان بیان می‌کردند.

رشد تدریجی تضادها با غرب، شکل‌گیری ایده‌های محور سمت شرق را تسریع کرد، البته اجرای ‌آن‌ها کند بود زیرا شرایط زیرساختی و اقتصادی عینی و همچنین عدم وجود انگیزه مستقیم و قابل اتکا برای چنین چرخشی محدود بود.

با این حال، بحران کنونی در روابط روسیه و غرب، با همه ظواهر آن، برگشت‌ناپذیر است و باعث افزایش تعداد و کیفیت روابط کشورهای خارج از کنترل با آمریکا شده است.

سونامی تحریم‌ها و بن‌بست در روابط با غرب به محرکی بسیار شدید برای تغییرات طولانی‌مدت‌ تبدیل شده است و در عین حال، تعدادی از مشکلات و موانع در راه ما به سمت یک جهان متحد، در انتظار ما هستند؛

مسکو باید آن‌ها را واقع بینانه و عینی ارزیابی کند و ما باید از هرگونه توهم دوری کنیم که خود باعث می‌شود همه مشکلات ما حل شود؛ ما برای دهه‌های آینده کار سخت و پرزحمتی در پیش داریم.

هنگام برقراری و حفظ روابط با کشورهای دوست، روسیه ممکن است در موقعیتی قرار گیرد که در آن الگوهای خاص غربی دوباره از طریق شرق به روسیه بیایند، همانطور که ایده‌های ارسطو از طریق روشنفکران عرب به اروپای قرون‌وسطی رسید.انتخاب بین غرب و غیرغرب برای روسیه دشوار خواهد بود، زیرا چنین انتخابی در عمل غیرممکن است و در عوض، روسیه باید بافرهنگ‌ها و شیوه‌های مختلف زندگی درگیر شود و همین درگیری‌ها شکاف‌های مختلف فرهنگی اخلاقی در بطن جامعه و اجتماع خود به وجود میاورد که باعث ایجاد طیف‌های عظیم گسترده و متفاوت مردم شده و همین خود یک بی‌ثباتی و هنجارشکنی ایجاد کرده که کم‌کم روسیه را به سمت انتخاب غرب ‌به‌عنوان یک متحد‌کننده سوق می‌دهد.

ممکن است مجبور باشیم بیشتر از اینکه صحبت کنیم گوش کنیم و بیشتر از آموزش بیاموزیم و قطعاً آنچه در پیش است، دوران صبر، استقامت و گاه فروتنی در برابر سختی‌هاست که بدون آن زنده ماندن در یک دوره تاریخی جدید دشوار خواهد بود.