loader image

جستجو

Can Syria manage the octopus doctrine

جروزالم پست:
آیا سوریه می‌تواند دکترین «اختاپوس» را مدیریت کند؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «جروزالم پست» در یادداشت تازه خود به بررسی این سوال پرداخت که آیا سوریه می‌تواند دکترین اختاپوس را مدیریت کند؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه جروزالم پست در یادداشت تازه خود به‌قلم «سث فرانتزمن» نوشت: «نفتالی بنت» -نخست‌وزیر اسرائیل(رژیم صهیونیستی) وعده داده است که دکترین «اختاپوس» را در رویارویی با ایران اجرا کند.

«ما دیگر با بازوها (نیابتی‌های ایران) بازی نمی‌کنیم: ما این بار به سر اختاپوس حمله خواهیم کرد.»

سوریه به وضوح یکی از مکان‌هایی خواهد بود که دکترین جدید در آن اجرا خواهد شد. سوریه بین لبنان و عراق واقع شده و ایران از آن به‌عنوان بخشی از جاده خود به دریا استفاده می‌کند.

این بدان معناست که ایران از طریق سوریه اسلحه قاچاق می‌کند و همچنین حزب‌الله و دیگر نیروهای نیابتی خود را برای تهدید اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به کار می‌گیرد.

تهران همچنین پهپادهای خود را به سوریه منتقل می‌کند تا دولت یهود را تهدید کند و از سال 2018 سعی در انتقال پدافند‌های هوایی مانند سامانه سوم خرداد به سوریه را داشته است.

سوریه دارای سامانه‌های دفاع ضد موشکی اس-200 و اس-300 روسیه است. سوریه اغلب، این موشک‌ها را به طور گسترده شلیک می‌کند.

در سال 2017، موشکی را بر فراز اردن شلیک کرد که سیستم دفاعی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را از کار انداخت، یکی دیگر از این موشک‌ها به صحرای نقب در نزدیکی دیمونا شلیک شد و موشک دیگری قبرس را مورد اصابت قرار داد. سوریه نتوانست با هیچ‌یک از این حملات کاری در برابر اسرائیل(رژیم صهیونیستی) از پیش ببرد.

ادعای اسرائیل(رژیم صهیونیستی) مبنی بر اینکه می‌خواهد «سر» اختاپوس را قطع کند، به این معناست که خود ایران باید بهای تهدیدات مستمرش را بپردازد.

با این حال، گزارش‌ها از سوریه مبنی بر حملات هوایی بزرگ به فرودگاه در شب 9 و 10 ژوئن است و به نظر می‌رسد تا‌کنون تنها دمشق در تیررس قرار گرفته و ایران آسیب چندانی ندیده است.

ایران ممکن است هنوز هیچ راهی برای مقابله با دکترین جدید اسرائیل(رژیم صهیونیستی) نداشته باشد.

زیرا سوریه نشان داده است که حتی با ارسال تجهیزات نمی‌تواند در برابر اسرائیل(رژیم صهیونیستی) کاری از پیش برد. آنجاست که ایران به دنبال ایجاد تهدیدی است که نه تنها شامل انتقال سلاح به لبنان، بلکه انتقال اعضای حزب‌الله به نزدیکی جولان و استقرار پهپادها و موشک‌ها در سوریه می‌شود و در نتیجه شانس جنگ چندجانبه علیه اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را ایجاد می‌کند.