loader image

جستجو

Is Iraq on the verge of a coup1

حروزالم پست:
آیا عراق در آستانه کودتاست؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «جروزالم پست» در یادداشت تازه خود ضمن اشاره به تظارهات گسترده در عراق، به بررسی این سوال پرداخت که آیا عراق در آستانه کودتاست؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه جروزالم پست در یادداشت تازه خود به‌قلم «سث فرانتزمن» نوشت: عراق با تظاهرات گسترده‌ای مواجه شده که طی آن، معترضان پارلمان را اشغال کرده و در هرج و مرج فرو برده‌اند.

اما مشخص نیست که آیا این هرج و مرج تقصیر معترضان است یا سیاستمداران فاسد. بسیاری از آن‌ها مورد حمایت ایران هستند که کشور خود را تضعیف کرده و مردم آن را ناکام گذاشته‌اند.

روایات مختلفی در این زمینه وجود دارد. یکی استدلال می‌کند که مقتدی صدر و حامیانش که معترض هستند، دست به نوعی «کودتا» می‌زنند.

و در دفاع از آن‌ها می‌گویند که این شبهه‌نظامیان هستند که بسیاری از آن‌ها توسط ایران حمایت می‌شوند که سال‌ها معترضان را سرکوب کرده‌اند و اساساً کودتا را علیه دولت رهبری کرده‌اند.

خطرات دیگری هم در عراق به وجود آمده است. دولت اقلیم کردستان بر سر فروش انرژی با بغداد اختلاف دارد. این منطقه خودمختار نیز مورد هدف شبهه‌نظامیان مورد حمایت ایران و موشک‌ها و پهپادهای آن‌ها قرار گرفته است. شبهه‌نظامیان همچنین مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق و نیروهای آمریکایی و ترکیه را نیز هدف قرار داده‌اند. در همین حال، نیروهای ترکیه حملات خود را به شمال عراق افزایش داده و گردشگران را کشته‌اند.

موضوع دیگر این است که آیا صدر در اصلاحات جدی است یا صرفاً نوعی پوپولیست است که عملاً از در دست گرفتن قدرت خودداری می‌کند. این عالم شیعه و رهبر شبهه‌نظامیان مانند یک معترض بیرونی عمل می‌کند، اما بیشترین تعداد نمایندگان پارلمان را در اختیار دارد. به جای استفاده از آن‌ها برای تشکیل ائتلاف، او تصمیم می‌گیرد پارلمان را ترک کند و معترضان را به منطقه سبز بفرستد. صدر این هفته گفت که این یک «فرصت طلایی» برای درخواست اصلاحات در عراق است.

وی گفت: امیدوارم تراژدی از دست دادن اولین فرصت طلایی در سال 2016 تکرار نشود. بله، این فرصتی دیگر برای از بین بردن تاریکی، فساد، انحصار در قدرت، وفاداری به خارج، سهمیه‌بندی و فرقه‌گرایی است که در عراق ساکن شده است.

به نظر می‌آید که شبهه‌نظامیان طرفدار ایران اعتراضات را سرکوب کرده‌اند. تهران شبهه‌نظامیان حشدالشعبی حامی ایران را از طریق سلاح و حمایت سیاسی تقویت کرده است. در واقع، رسانه‌های ایران بر «اقتدار» حشد تأکید می‌کنند. شبکه رسانه‌ای رووداو اقلیم کردستان گزارش داد: «روز شنبه، بر اثر هجوم هواداران روحانی بانفوذ به داخل ساختمان پارلمان، دست‌کم 125 معترض از جمله نیروهای امنیتی زخمی شدند.»