loader image

جستجو

Can Saudi Arabia cooperate with the Iraqi Prime Minister

جروزالم پست:
آیا عربستان می‌تواند با نخست‌وزیر عراق همکاری کند؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه«جروزالم پست» در گزارش اخیر خود ضمن اشاره به سفر الکاظمی به شهر جده عربستان،‌ به بررسی این سوال پرداخت که آیا عربستان می‌تواند با نخست وزیر عراق همکاری کند،

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ نشریه جروزالم پست گزارشی به‌قلم «سث فراتزمن» منتشر کرد که در آن آمده است: عراق با چالش‌های متعددی مواجه است که مهم‌ترین آن‌ حضور شبهه‌نظامیان طرفدار ایران است که از این کشور، برای تهدید آمریکا، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس استفاده می‌کنند.
«مصطفی الکاظمی» -نخست وزیر عراق- روز شنبه در اقدامی مهم به عربستان و ایران سفر کرد که نشان می‌دهد چگونه کشورش می‌تواند تبدیل به پلی بین تهران و ریاض شود.
بر اساس گزارشی که در نشریه نشنال در امارات منتشر شده است، رهبر عراق در رأس یک هیئت بلندپایه به عربستان رفت.
الکاظمی اواخر روز شنبه وارد شهر جده عربستان شد و «محمد بن سلمان» -ولیعهد عربستان- از وی استقبال کرد.
هیئت عراقی صبح روز یکشنبه قبل از عزیمت به تهران، عمره را در مکه انجام داد. حال این سؤال مطرح است که آیا دیدارهای صورت گرفته بین مقامات به ثمر خواهد نشست یا الکاظمی به زودی قدرت را ترک خواهد کرد؟
از آوریل گذشته، ریاض و تهران با هدف بهبود روابطی که از سال 2016 آسیب دیده است، پنج دور مذاکره در بغداد برگزار کرده‌اند.
بنابراین، این دیدارها در شرایطی برگزار شد که عراق سعی در میانجیگری در مذاکرات ایران و عربستان داشت.
پس از سال‌ها که روابط ریاض و ایران بسیار منفی بود، عراق سعی کرد دو کشور را به هم نزدیک کند.
به گزارش نشنال به نقل از یک مقام رسمی، این گفتگوها، نقشه راهی برای بهبود روابط و بازگشت به مسیر صحیح تقویت روابط دوجانبه بین عربستان و ایران بود.
«فواد حسین» -وزیر امور خارجه عراق- این مذاکرات را ستوده است. اما پس از اینکه مقتدی صدر به اعضای حزب خود گفت از پارلمان عراق استعفا دهند، این کشور دچار هرج و مرج سیاسی شده است. این امر احزاب طرفدار ایران مانند ائتلاف فتح و حزب نوری المالکی را تقویت کرده است.
بر اساس گزارش‌های دیگر در خلیج‌فارس، این دیدارها شامل گفت‌وگو با معاون نخست‌وزیر و همچنین وزیر دفاع عربستان بوده است.
گزارش‌ها به طور کلی از روابط دوجانبه بین کشورها و همکاری مشترک صحبت می‌کنند. دو طرف همچنین درباره برخی از موضوعات که به حمایت و تقویت امنیت و ثبات در منطقه کمک می‌کند، تبادل نظر کردند.
بغداد تاکید کرد که می‌تواند به صلح در منطقه کمک کند. به نظر می‌رسد رسانه‌های ایرانی به این دیدارها توجه چندانی نکرده‌اند.