loader image

جستجو

Have the Palestinians forgotten the past

آنتی‌وار:
آیا فلسطینیان اتفاقات گذشته را به فراموشی سپرده‌اند؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «آنتی‌وار» در مقاله‌ای با اشاره به حمله مرگبار اسرائیل به جنین، به بررسی این سوال پرداخت که آیا فلسطینیان اتفاقات گذشته را به فراموشی سپرده‌اند؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه آنتی وار در مقاله‌ای به‌قلم «رمزی بارود» نوشت: حمله مرگبار اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به جنین در روز سوم جولای تعجب‌آور نبود.

همچنین جای تعجب نیست که کشته شدن 12 فلسطینی، زخمی شدن 120 نفر دیگر و تخریب نزدیک به 80 درصد از خانه‌ها و زیرساخت‌های اردوگاه پناهندگان جنین، ذره‌ای تفاوت ایجاد نخواهد کرد.

درواقع، هنگامی‌که ماشین نظامی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) خانه‌ها را نابود می‌کرد و جان مردم را می‌گرفت، چندین حمله تلافی‌جویانه فلسطینی‌ها گزارش شد.

از جمله در تل‌آویو در روز چهارم جولای و در شهرک غیرقانونی کدومیم در روز ششم جولای. درواقع، برخلاف پاسخ اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به قیام دوم فلسطین (انتفاضه) در سال 2000، خشونت افراطی تضعیف نمی‌شود، بلکه مقاومت فلسطین و حملات متقابل را افزایش می‌دهد.

در آن زمان، تشکیلات خودگردان فلسطین تا حدی بر گروه‌های فلسطینی کنترل داشت و هرچند با مشکلات فراوان، اما توانست درگیری‌ها را در خیابان فلسطین مهار کند.

درواقع، هنگامی‌که هیئتی از مقامات تشکیلات خودگردان در روز پنجم جولای برای نشان دادن «همبستگی» و قول تلاش برای بهبودی از جنین بازدید کردند، ساکنان جنین مقامات را از اردوگاه خود بیرون کردند؛

بنابراین، نه اسرائیل(رژیم صهیونیستی) موفق به بازپس‌گیری هرگونه کنترلی بر جنین شد و نه تشکیلات خودگردان موفق شد خود را دوباره به‌عنوان ناجی مردم معرفی کند.

«زوی بارئل» -تحلیلگر- با نوشتن مطلبی در هاآرتص، کل عملیات جنین را که «خانه و باغ» نامیده شد، به «از دست دادن کنترل سیاسی» نتانیاهو بر دولتش و درواقع از دست دادن توانایی کنترل بر کل کشور مرتبط دانست.

بارئل نوشت: این یک «عملیات نمایشی» بود و «هیچ فرد عاقلی در ارتش یا سرویس امنیتی شاباک، یا حتی در محافل خاموش راست‌گرا، عملاً معتقد نبود که این عملیات مقاومت مسلحانه را نه‌تنها در جنین، بلکه در هر کجای کرانه باختری از بین خواهد برد».

نتانیاهو برای انحراف از مشکلات فزاینده خود و راضی نگه‌داشتن ائتلاف تندرو متشکل از سیاستمداران راست افراطی و پایگاه محبوب آن‌ها از شهرک‌نشینان غیرقانونی یهودی، احمقانه‌ترین کار را انجام داده است.

برخلاف انتفاضه دوم، نه اسرائیل و نه تشکیلات خودگردان هیچ اهرمی بر نسل جدید مقاومت‌کنندگان فلسطینی ندارند.

آن‌ها نه تحت تأثیر وعده‌های دروغین یک کشور، شغل، وجوه بین‌المللی قرار دارند و نه به نظر می‌رسد که از تهدیدهای بازداشت، شکنجه یا حتی مرگ هراس داشته باشند.