loader image

جستجو

Is Moldova Putin's next target

نشنال اینترست:
آیا مولداوی هدف بعدی پوتین است؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «نشنال اینترست» در یادداشت خود ضمن اشاره به اینکه مولداوی به واسطه تاریخ خود، نشانگر قدرت روسیه بوده و کشوری تازه تاسیس است، ‌به بررسی این سوال پرداخت که آیا مولداوی هدف بعدی پوتین است؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه نشنال اینترست در یادداشت تازه خود به‌قلم «رونالد اچ لیندن» نوشت: در جنوب شرقی اروپا، مکان کوچکی وجود دارد که توجه جهان را به خود جلب می‌کند. این کشور در واقع یکی از فقیرترین کشورهای اروپاست، اما مولداوی برای اروپا و فراتر از آن اهمیت بسیار زیادی دارد.

مولداوی به واسطه تاریخ خود، نشانگر قدرت روسیه بوده است و از نظر بسیاری، یک مینی اوکراین به نظر می‌رسد.

مولداوی مانند اوکراین،کشوری تازه تاسیس است که هرگز به‌عنوان یک کشور مستقل وجود نداشته و دهه‌ها را به‌عنوان بخشی از جمهوری شوروی سپری کرده است. مانند اوکراین، دولت مرکزی مولداوی بخشی از قلمرو خود را اداره نمی‌کند.

جمعیت این کشور سه چهارم مولداوی/رومانیایی است، اما در ترانس نیستریا تقریباً یک سوم روسیه و یک چهارم اوکراینی است. در آنجا، روسی زبان رسمی است.

مولداوی نیز مانند اوکراین مشتاق پیوستن به اتحادیه اروپاست. این کشور در سال 2014 همزمان با اوکراین یک پیمان تجاری جامع با بروکسل امضا کرد و امسال رسماً درخواست پیوستن به اتحادیه را داد. همچنین، مانند اوکراین، اما در شرایط اقتصادی ضعیف‌‌تر، مولداوی یک دموکراسی کارآمد را حفظ کرده است.

از طرفی، مولداوی در برابر فشار اقتصادی روسیه کشوری کوچک، فقیر و آسیب‌پذیر است. این کشور بیشتر نیازهای انرژی خود را با گاز روسیه تامین می‌کند. این گاز تقریباً رایگان به ترانس نیستریا، جایی که مولد اصلی برق کشور در آن قرار دارد، ارائه ‌می‌شود، اما روسیه در حال افزایش پیوسته‌ قیمت گاز ارسالی به مولداوی است.

با این حال، در حال حاضر، تهدید نظامی برای مولداوی بعید به نظر می‌رسد، زیرا روس‌ها درگیر جنگ اوکراین هستند. آن‌ها توانایی انتقال نیروی زیادی در سراسر کشور را ندارند و برخلاف اوکراین، روسیه مرز مشترکی با مولداوی ندارد. با نگاهی دقیق‌تر، توماس دی وال خاطرنشان کرد: «تقریباً همه 1500 سربازی که در آنجا به‌عنوان «روس» تعیین شده‌اند، در واقع افراد محلی با پاسپورت روسی هستند. به نظر نمی‌رسد که رهبران نه در مولداوی و نه در ترانس نیستریا مشتاق تکرار درگیری خونینی باشند که در اوکراین دیده می‌شود.»