loader image

جستجو

Is Putin running a terrorist state1

تورنتو استار:
آیا پوتین یک دولت تروریستی را اداره می‌کند؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «تورنتو استار» در یادداشت تازه خود ضمن اشاره به تهاجم روسیه به اوکراین، به بررسی این سوال پرداخت که آیا پوتین یک دولت تروریستی را اداره می‌کند؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه تورنتو استار در یادداشت تازه خود به‌قلم «آلن وودز» نوشت:  «ولودومیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین، ماه‌هاست که از جهان خواسته تا انزوای روسیه را با لقب «تروریستی» عمیق‌تر کند و آن را در ردیف دولت‌های سرکش کره شمالی، ایران و سوریه قرار دهد.

با‌ ‌وجود اینکه برچسب خطرناک «تروریست» هیچ تعریف مورد توافقی در حقوق بین‌الملل ندارد.

اما به‌عنوان یک توبیخ نمادین برای هرگونه ادعای موجود روسیه مبنی بر اینکه عضوی محترم و مطیع قانون در جامعه بین‌المللی است، عمل می‌کند.

اما به هرحال چنین برچسب خوردنی پیامدهای عملی نیز دارد. لتونی، استونی، لیتوانی، لهستان و جمهوری چک به دلیل تهاجم به اوکراین و حملات به زیرساخت‌های غیرنظامی، روسیه را به‌عنوان کشور تروریستی یا حامی تروریسم معرفی کرده‌اند.

اگر تحریم‌ها، تحقیقات جنایات جنگی و محکومیت بین‌المللی بر پوتین در 9 ماه اول جنگ تأثیری نداشته، «سخت است که تصور کرد این فهرست تروریسم، در نهایت مشکل کمرشکنی برای مسکو به‌منظور ادامه جنگ باشد.»

بر اساس قانون مصونیت ایالتی کانادا، دولت این اختیار را دارد که در صورت حمایت از یک سازمان تروریستی تعیین‌شده، کشورها را به‌عنوان «حامیان دولتی ترور» فهرست کند.

تنها دو کشور ایران و سوریه در این فهرست قرار گرفته‌اند و قربانیان تروریسم می‌توانند در دادگاه‌های کانادا شکایت کنند.

«اورست زاکیدالسکی» -مشاور ارشد سیاست‌گذاری کنگره اوکراین- می‌گوید: «سازمان‌های دیگری نیز وجود دارند که روسیه از آن‌ها حمایت می‌کند و درگیر تروریسم می‌شوند که ما آن‌ها را تعیین نکرده‌ایم و نباید بهانه‌ای باشند».

زاکیدالسکی استدلال کرد که سرزمین‌های جداشده اوکراینی لوهانسک و دونتسک، که روسیه آن‌ها را به‌عنوان کشورهای مستقل به رسمیت شناخت و سپس ضمیمه کرد نیز باید به‌عنوان سازمان‌های تروریستی شناخته شوند.

عملاً، انجام این کار ممکن است به اوکراینی‌ها، مانند هزاران نفری که به‌عنوان پناه‌جوی جنگی در کانادا پذیرفته شده‌اند، اجازه دهد تا از روسیه شکایت کنند و در دادگاه‌های کانادا غرامت مالی بخواهند.