loader image

جستجو

President Joe Biden of the U.S., second from left, and Prime Minister Yair Lapid of Israel, left, meet remotely with Prime Minister Narendra Modi of India, on screen at right, and Sheikh Mohammed bin Zayed, president of the United Arab Emirates, in Jerusalem on Thursday, July 14, 2022. It was the first meeting of the I2U2; the groupÕs name refers to the first letters of the four countriesÕ names in English.  (Doug Mills/The New York Times)

حروزالم پست:
آیا I2U2 گام بعدی برای روابط عربستان و اسرائیل است؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «جروزالم پست» در مقاله‌ تازه خود به بررسی این سوال پرداخت که آیا I2U2 گام بعدی برای روابط عربستان و اسرائیل است؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه جروزالم پست در مقاله تازه خود به‌قلم «اریک ماندل» نوشت: در جولای 2022، اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، هند و امارات تحت رهبری آمریکا بیانیه‌ای در مورد سرمایه‌گذاری‌های مشترک و ابتکارات جدید در زمینه آب، انرژی، حمل و نقل، فضا، سلامت و امنیت غذایی صادر کردند.

با احاطه شدن هند توسط دشمنان شمال و شرق، پاکستان و همچنین چین، نفوذ و اهمیت آن در امور منطقه‌ای بیشتر خواهد شد.

با تنظیم مجدد تعهدات منطقه‌ای آمریکا از سوی این کشور، نیاز به ایجاد ساختارهایی وجود دارد که امکان همکاری استراتژیک بلندمدت بین قدرت‌های منطقه‌ای را فراهم می‌کند.

برقراری رسمی روابط دیپلماتیک بین اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و امارات در آگوست 2020، راه را برای اتحاد سه‌جانبه بین اورشلیم، ابوظبی و دهلی‌نو هموار کرد.

در نهایت، این ترتیب اقتصادی جدید می‌تواند به یک نظم امنیتی منطقه‌ای تبدیل شود که می‌تواند به گفت‌وگوی چهارجانبه امنیتی برای مقابله با قدرت‌های در حال رشد چین و ایران بپیوندد.

اعضای چهارگانه شامل: استرالیا، هند، ژاپن و آمریکا، با مخرج مشترک هند است. هدف گفت‌وگوی چهارجانبه امنیتی، محدود کردن اقدامات چین در دریای چین جنوبی است.

این هدف سیاسی، در مورد ایرانِ مدعی در خلیج‌فارس و تنگه هرمز، چیزی که برای آمریکا، هند، سعودی‌ها، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و امارات مهم است، صدق می‌کند.

سعودی‌ها از سوی ایران احساس خطر می‌کنند و از پیوستن به شراکت‌های جدید سود خواهند برد. وقتی چند هفته پیش با رهبران دیپلماتیک و وزارت خارجه پادشاهی ملاقات کردم، آن‌ها هیچ مشکل ایدئولوژیکی برای توسعه روابط عمیق‌تر با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) نداشتند.

با این‌ حال، آن‌ها خود را رهبر جهان اسلام و با مسئولیت ویژه به‌عنوان حافظ شهرهای مقدس مکه و مدینه می‌دانند.

آمریکا باید بر روی «امر ممکن» تمرکز کند. دولت بایدن ممکن است نسبت به افزودن به دستاوردهای نتانیاهو در سیاست خارجی چندان مشتاق نباشد، اما شرم‌آور است که از فرصت‌های ایجاد ائتلاف‌های ثبات‌بخش در منطقه صرف‌نظر کنیم.

گام بعدی این است که آمریکا؛ سعودی‌ها، هندی‌ها، امارات، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و دیگر کشورهای آسیایی و مدیترانه‌ای را به‌عنوان سنگری در برابر چین و ایران به یکدیگر نزدیک کند.