loader image

جستجو

The future of cooperation between China and the Persian Gulf Cooperation Council

دیپلمات کوریر:
آینده همکاری چین و شورای همکاری خلیج‌فارس

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «دیپلمات کوریر» در یادداشت خود ضمن اشاره به سفر شی جین پینگ درماه دسامبر 2022  به عربستان، به بررسی آینده همکاری چین و شورای همکاری خلیج فارس، پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه دیپلمات کوریر در یادداشت خود به‌قلم «الیا پرتومارتینی» نوشت: در اوایل دسامبر 2022، «شی جین پینگ» -رئیس‌جمهور چین- یک سفر چندروزه دولتی به ریاض، پادشاهی عربستان انجام داد.

وی با این سفر قصد داشت روابط چندجانبه با جهان عرب به‌ویژه با کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس را گسترش دهد.

14 رهبر عرب از شمال آفریقا و شبه‌جزیره عربستان در این مراسم شرکت کردند که ‌‌‌‌گفت‌و‌گو‌‌‌ی بین رئیس‌جمهور چین و «محمد بن سلمان» -ولیعهد سعودی- بیشترین موضوع مورد انتظار بود. موضوعات زیادی از انرژی گرفته تا همکاری امنیتی روی میز بود.

پس از دیدار شی، چین و عربستان بیانیه مشترک 4هزارکلمه‌ای منتشر کردند که در آن بر زمینه‌های نگرانی‌های متقابل و همکاری‌های آتی، مانند زیرساخت‌ها، تحقیقات فضایی، اقتصاد دیجیتال و جنگ‌های یمن و اوکراین تأکید شد.

بااین‌حال، انرژی همچنان نقش برجسته‌ای را به‌ویژه در دوره بحران جهانی و افزایش قیمت‌ها ایفا می‌کند. رسانه‌های محلی گزارش دادند که عربستان در ماه نوامبر 4 میلیارد دلار تسلیحات از چین از جمله موشک‌های ضد کشتی، سامانه‌های زمینی و پهپاد خریداری کرده است.

رهبری چین از اختلافات بین آمریکا و (کشورهای) خلیج‌فارس آگاه است. به‌همین‌دلیل، شی جین پینگ در این دیدار از فرصت استفاده کرد و بر تعهد چین به اصل به‌اصطلاح «عدم‌مداخله در امور دوجانبه» تأکید کرد، میراثی که چین از جنگ سرد برای مقابله با سایر کشورها بدون در نظر گرفتن امور داخلی به تصویب رساند.

ایران بازیگر اصلی دیگری بود که به‌طور غیرمستقیم در نشست چین و شورای همکاری خلیج‌فارس شرکت داشت.

به‌خوبی می‌دانیم که کشورهای خلیج، جمهوری اسلامی را دشمن می‌دانند، درحالی‌که چین رویکرد عمل‌گرایانه‌تری نسبت به آن در پیش‌گرفته است. در طول روزهای دیدار، رهبری ایران به‌دقت آنچه را که در ریاض اتفاق می‌افتاد، تحت نظر داشت، زیرا از نزدیکی متحد خود و دشمنان عرب می‌ترسید. واکنش تقریباً فوری بود؛ پس از انتشار بیانیه مشترک 4هزارکلمه‌ای، وزارت امور خارجه ایران سفیر چین در تهران را احضار کرد که بعداً به‌عنوان یک «دیدار» ساده برای کاهش فشار سیاسی بر آن توصیف شد. به نظر می‌رسد چین برنده واقعی این دیدار باشد. شی روابط اقتصادی و سیاسی با شرکای غرب‌آسیایی چین را به هزینه آمریکا تقویت کرد.