loader image

جستجو

The ambiguities of the JCPOA may serve the interests of the United States and Iran

رویترز:
ابهامات برجام ممکن است منافع آمریکا و ایران را تامین کند

مرکز مطالعات سورین

چکیده

خبرگزاری «رویترز» در گزارشی به بررسی این موضوع پرداخت که ابهامات برجام مممکن است منافع آمریکا و ایران را تامین کند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، خبرگزاری رویترز در گزارشی به‌قلم «ارشد محمد» «پریسا حافظی» نوشت: چه تهران و چه واشنگتن پیشنهاد «نهایی» اتحادیه اروپا برای احیای توافق برجام را بپذیرند یا نه، هیچ کدام احتمالاً این توافق را مرده اعلام نخواهند کرد زیرا زنده نگه داشتن آن منافع هر دو طرف را تامین می‌کند.

اما دلایل آن‌ها کاملاً متفاوت است.

برای دولت جو بایدن هیچ راه واضح یا آسانی برای مهار برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد به جز توافقی که بر اساس آن ایران برنامه اتمی خود را در ازای رهایی از تحریم‌های اقتصادی آمریکا، سازمان ملل و اتحادیه اروپا محدود کرده بود.

استفاده از فشار اقتصادی برای وادار کردن ایران به محدود کردن بیشتر برنامه اتمی خود، زمانی که کشورهایی مانند چین و هند به خرید نفت ایران ادامه دهند، دشوار خواهد بود.

افزایش قیمت نفت ناشی از تهاجم روسیه به اوکراین و حمایت عمومی مسکو از تهران باعث شده است که ایران راه‌های حیات اقتصادی و سیاسی را امتحان کند.

یک دیپلمات اروپایی که نخواست نامش فاش شود، گفت: هر دو طرف از تحمل وضعیت موجود خوشحال هستند.

یک مقام ارشد ایرانی که نخواست نامش فاش شود، گفت: «ما عجله نداریم.ما نفت خود را می‌فروشیم، تجارت معقولی با بسیاری از کشورها از جمله کشورهای همسایه داریم، ما دوستانمان مانند روسیه و چین را داریم که هر دو با واشنگتن در تضاد هستند. برنامه (هسته‌ای) ما در حال پیشرفت است. چرا باید عقب‌نشینی کنیم؟»

اگر ایران قصد پیروی یا پذیرش پیش‌نویس متن اتحادیه اروپا را داشته باشد، هیچ نشانه‌ای وجود ندارد.

یکی از مقامات ارشد ایرانی گفت: جنگ اوکراین، قیمت بالای نفت، افزایش تنش بین واشنگتن و چین، تعادل سیاسی را تغییر داده است. بنابراین، زمان برای ایران مهم نیست.

اگر بایدن، یک دموکرات، این توافق را قبل از انتخابات میان دوره‌ای 8 نوامبر که در آن حزبش کنترل هر دو مجلس کنگره را از دست بدهد، احیا کند، مطمئناً مورد انتقاد جمهوری‌خواهان قرار خواهد گرفت.

در حالی که بایدن گفته است که اقدام نظامی را به عنوان آخرین راه حل برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای انجام خواهد داد، واشنگتن از انجام این کار با توجه به خطر ایجاد یک جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر یا حمله ایران به آمریکا یا متحدانش در جاهای دیگر متنفر است.