loader image

جستجو

The uncertainties of Pelosi's trip to Taiwan

واشنگتن پست:
ابهامات سفر پلوسی به تایوان

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «واشنگتن پست» در گزارش تازه خود با اشاره به ابهامات سفر پلوس به تایوان،‌نوشت: با توجه به تمایل شی برای تقویت جایگاه سیاسی خود با هدف قرار دادن تایوان و آمریکا، هوشمندانه به نظر می‌رسد که در حال حاضر بهانه‌ای به دست او داده نشود.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه واشنگتن پست در گزارش تازه خود نوشت: در سیاست و دیپلماسی نیز مانند زندگی، برای هر کاری زمان و مکان مناسبی وجود دارد.

با این حال، تصور این دشوار است که بایدن در چه شرایطی باید به طور علنی درباره موضوع حساسی مانند اینکه آیا «نانسی پلوسی» -رئیس مجلس نمایندگان آمریکا- باید به تایوان سفر کند یا خیر، صحبت می‌کرد.

و این همان کاری بود که بایدن در بیستم جولای بدون فکر انجام داد. وی در پاسخ به پرسش یک خبرنگار گفت، ارتش بر این باور است که در حال حاضر، این ایده خوبی نیست.

این پاسخ دو مشکل به همراه داشت، نخست اینکه، نشان می‌داد وی از تهدیدات احتمالی چین علیه پلوسی یا هواپیمای رسمی‌که احتمالاً با آن سفر خواهد کرد، اطلاع دارد و دوم اینکه، این ارتش است و نه سران غیرنظامی‌که سیاست‌ها را تعیین می‌کند.

همانگونه که انتظار می‌رفت پکن واکنش نشان داد و خواستار لغو این سفر شد و خاطرنشان کرد که اگر ارتش چین با مداخله هر‌گونه نیروی خارجی یا تلاش‌های تجزیه‌طلبانه برای استقلال تایوان مواجه شود، هرگز بیکار نخواهد نشست.

اکنون آمریکا با یک مشکل مواجه است. پلوسی نه تنها این حق را دارد، بلکه موظف است آن طور که صلاح می‌داند از جمله از طریق سفر به این جزیره، همبستگی خود را با تایوان دموکراتیک اعلام کند، حتی اگر هیچ‌کدام از رؤسای مجلس نمایندگان آمریکا از 25 سال پیش و از دوره نیوت گینگریچ جمهوری‌خواه تاکنون، چنین کاری را انجام نداده باشند.

لغو این سفر که بخشی از سفرهای گسترده‌تر مقامات آمریکایی به کشورهای آسیایی محسوب می‌شود، آن هم پس از تهدیدهای چین، به منزله اعطای حق وتوی ضمنی به پکن برای اعمال نفوذ بر روابط آمریکا با این جزیره خواهد بود.

هرگز نمی‌توان اجازه چنین چیزی را داد. با این حال، چین موضع نظامی ‌تهاجمی‌تری در تنگه تایوان اتخاذ کرده است.

با توجه به آنکه جنگ در اوکراین هنوز ادامه دارد و شاید شدت بیشتری پیدا کند، آمریکا و دیگر کشورهای جهان نمی‌توانند یک رویارویی نظامی اجتناب‌ناپذیر با چین را تحمل کنند.

با توجه به تمایل شی برای منحرف کردن توجه افکار عمومی ‌و تقویت جایگاه سیاسی خود با هدف قرار دادن تایوان و آمریکا، هوشمندانه به نظر می‌رسد که در حال حاضر بهانه‌ای به دست او داده نشود.