loader image

جستجو

Does the European Union cooperate with Netanyahu1

جروزالم پست:
اتحادیه اروپا با نتانیاهو همکاری می‌کند؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «جروزالم پست» در مقاله تازه خود ضمن اشاره به نگرانی اتحادیه اروپا از نتیجه انتخابات اسرائیل،‌ به بررسی این سوال پرداخت که آیا اتحادیه اروپا با نتانیاهو همکاری می‌کند؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه جروزالم پست در مقاله تازه خود به‌قلم «شولومو جسنر» نوشت: نتیجه پنجمین انتخابات اسرائیل(رژیم صهیونیستی) باعث نگرانی بسیاری در اتحادیه اروپا شده است.

نتانیاهو که پیش‌بینی می‌شود شامل احزاب افراطی ارتدوکس اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و حزب راستگرای مذهبی صهیونیستی باشد، 64 کرسی در مجلس 120 کرسی پارلمانی خواهد داشت که قوی‌ترین ائتلاف از نظر درصدی و ایدئولوژیکی است که اسرائیل در سال‌های اخیر دیده است.

اتحادیه اروپا به درستی نگران تعدادی از مسائل اولیه است. علیرغم ادعاهای مخالف، الحاق کرانه باختری یک چشم‌انداز واقع‌بینانه نیست.

مهم نیست که دولت او چقدر دست راستی است، نتانیاهو بیش از هر چیز یک دولتمرد بین‌المللی است که پیامدهای کامل چنین اقدامی را در روابط خود با دولت کنونی آمریکا و کشورهای پیمان آبراهام درک می‌کند.

در حالی که بدون شک پیشرفت برای ایجاد زمینه و راضی کردن رای‌دهندگان جناح راست صورت خواهد گرفت، واکنش بیش از حد اتحادیه اروپا یا سازمان ملل به چنین اقدامات عمدتا نمادینی معکوس خواهد بود.

چنین موردی در مورد رای سازمان ملل در حدود یک ماه پیش بود که در آن از دیوان بین‌المللی دادگستری درباره وضعیت حقوقی «اشغال طولانی مدت، شهرک‌سازی و الحاق سرزمین‌های فلسطینی اشغال شده از سال 1967 توسط اسرائیل(رژیم صهیونیستی)» درخواست شد.

بایدن که از زمان حضورش در دولت اوباما در مدیریت بحران‌های دولت نتانیاهو تجربه خوبی داشت، ماهیت شکل‌گیری روابط آمریکا و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را درک کرده است و با نتانیاهو تماس گرفت تا بازگشتش به قدرت را به او تبریک بگوید و بر حمایت بی‌دریغ او از امنیت اسرائیل(رژیم صهیونیستی) تأکید کند.

اتحادیه اروپا باید از ایجاد تغییراتی، مانند انکار حقوق فلسطینی‌ها محتاط باشد. واکنش افراطی تنها به نفع جناح راست است که اتحادیه اروپا را به عنوان بازیگری مخالف منافع ملی اسرائیل نشان می‌دهد.

علیرغم چالش‌هایی که جناح راست ایجاد می‌کند، جمعیت عرب اسرائیل با 10 قانونگذار در کنست نماینده خواهند شد.

در واقع، تهدید جناح راست درصد رای‌دهندگان عرب را در انتخابات اخیر حدود 8.5 درصد افزایش داد.

تصمیم‌گیرندگان اروپایی بهتر است آن‌ها و همچنین سایر اعضای میانه‌روتر مخالفان را به عنوان شرکای استراتژیک ببینند، در حالی که خود دولت را طرد نکنند.

«آسگر کریستنسن» -نماینده دانمارکی پارلمان اروپا- در این زمینه گفت: «این تصمیم اسرائیل(رژیم صهیونیستی) است به سمت راست افراطی تغییر جهت دهد. ما با این تصمیم همکاری خواهیم کرد.»