loader image

جستجو

The EU is turning its back on China

فارن پالیسی:
اتحادیه اروپا به چین پشت می‌کند

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «فارن پالیسی» در گزارش تازه خود با اشاره به اینکه پکن تجاوز روسیه به اوکراین را محکوم نکرده است، ‌نوشت: کمیسیون اروپا طی چند هفته گذشته مجموعه‌ای از سیاست‌های بلندپروازانه را مطرح کرده تا به لحاظ اقتصادی از چین فاصله بگیرد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ نشریه فارن پالیسی در گزارش خود به‌قلم «الترا آدیسینو»، «آیک فریمن» نوشت:  تهاجم روسیه به اوکراین شکافی را بین اتحادیه اروپا و چین ایجاد کرده و برای نخستین بار در تاریخ روابط آن‌ها‌ست که بروکسل آماده می‌شود تا موضع تهاجمی داشته باشد.

بروکسل از این خشمگین است که پکن تجاوز روسیه به اوکراین را محکوم نکرده است.

مقامات اتحادیه اروپا در روزهای آغازین جنگ امید داشتند که چین برای میانجی‌گری و دستیابی به صلح تلاش کند، اما نشست مجازی سردی که بین رهبران اتحادیه اروپا و شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، در اول آوریل برگزار شد، این انتظارات را به باد داد.

کمیسیون اروپا طی چند هفته گذشته مجموعه‌ای از سیاست‌های بلندپروازانه را مطرح کرده تا به لحاظ اقتصادی از چین فاصله بگیرد.

برخی از آن‌ها قبل از جنگ مطرح بودند، مثل اینکه مکانیزمی بر ضد قلدری مطرح شده تا بروکسل را قادر سازد اقدامات تلافی‌جویانه تجاری را بر کالاهای وارداتی از کشورهایی وضع کند که از قلدری اقتصادی بر اعضای اتحادیه اروپا استفاده می‌کنند. این مکانیزم از سوی کمیسیون اروپا در دسامبر 2021 مطرح شده بود.

طرح‌هایی بیشتری در زمینه خطوط لوله هستند که هر چند صریحا ضد چین نیستند، اما ابزاری برای یک مبارزه طولانی به شمار می‌روند.

نهادهای اتحادیه اروپا در حال مذاکره در مورد مکانیزم جدیدی هستند که به این اتحادیه اجازه می‌دهد تا یارانه‌های صنعتی شرکای تجاری را مورد ارزیابی قرار دهد و تعرفه‌های جبرانی را به کار گیرد. بروکسل مشخصا می‌تواند از این مکانیزم علیه چین استفاده کند که یارانه‌های سنگینی می‌پردازد و بسیاری از آن‌ها هم به صنایع داخلی داده می‌شود که در کار صادرات به خارج هستند.

این پیشنهادات کمیسیون اروپا برای قانونی شدن باید به امضای اعضا برسد. این کار قبل از جنگ یک موضوع مشاجره‌برانگیز بود، اما دیگر چنین نیست.

اروپای مرکزی و شرقی مشخصا موضع تندی در پیش گرفته‌اند. تجاوز روسیه به آن‌ها یادآوری کرد که تا چه میزان زیادی وابسته به چتر امنیتی آمریکا هستند. تایوان تعاملات اقتصادی خود را با منطقه افزایش داده است.

روابط بین بروکسل و پکن قبل از جنگ اوکراین هم به سردی گراییده بود. سال 2022 به عنوان سالی در یادها خواهد ماند که این روابط دچار سردی شده است.