loader image

جستجو

The European Union surrenders to Iran's leaders

گیت استون:
اتحادیه اروپا تسلیم رهبران ایران می‌شود

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «گیت استون» در یادداشت خود نوشت: اتحادیه اروپا با آشکار ساختن ناامیدی خود برای خرید نفت، به روحانیون حاکم بر ایران قددرت می‌دهد تا در مذاکرات هسته‌ای دست برتر را به دست آورند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، اندیشکده گیت استون در یادداشت خود به‌قلم «مجید رفیع‌زاده» نوشت: اتحادیه اروپا اساساً اعتراف می‌کند که به توافق هسته‌ای با روحانیون حاکم بر ایران از منظر فرصت اقتصادی می‌نگرد.

این نباید هدف مذاکرات هسته‌ای باشد. در عوض، رهبران اروپایی باید به دنبال یک توافق قوی باشند که نظام ایران را از دستیابی به تسلیحات هسته‌ای باز دارد.

اتحادیه اروپا با آشکار ساختن ناامیدی خود برای خرید نفت، به روحانیون حاکم بر ایران قدرت می‌دهد تا در مذاکرات هسته‌ای دست برتر را به دست آورند و حتی امتیازات بیشتری برای احیای این توافق بگیرند. ناامیدی برای نظام ایران به معنای ضعف است.

اتحادیه اروپا و دولت بایدن برای راضی کردن روحانیون ایران نیز چشم خود را بر نقض تحریم‌های چین توسط می‌بندند. علاوه بر این، اتحادیه اروپا هنوز در اعمال تحریم‌ها علیه نظام ایران به آمریکا ملحق نشده است.

به نظر می‌رسد واضح است که توافق هسته‌ای هرگز برای جلوگیری از دستیابی نظام غارتگر ایران به سلاح هسته‌ای نبوده است.

برای اتحادیه اروپا، توافق هسته‌ای مربوط به تجارت، کسب درآمد و خرید نفت از کشور اصلی حامی‌ تروریسم در جهان است. برای دولت بایدن، این یک «پیروزی دیپلماتیک» است. در مقابل، آخوندهای حاکم راهی قانونی خواهند داشت تا با استفاده از سلاح‌های هسته‌ای و موشک، از جهان باج‌گیری کنند.

اکنون به نظر می‌رسد اتحادیه اروپا تسلیم خواسته رهبران ایران شده است. اتحادیه اروپا اخیراً پیشنهاد کرده است که به عنوان آخرین تلاش برای احیای توافق هسته‌ای، مصالحه‌ای برای حذف سپاه پاسداران از فهرست تروریسم ارائه می‌دهد.

ارزش مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا در سال 2021 با رشد 9 درصدی نسبت به سال قبل به 4 میلیارد و 863 میلیون یورو رسید. ایران در 9 ماهه مذکور 554 میلیون یورو کالا به این اتحادیه صادر کرده است در حالی که کالاهایی به ارزش 2.7 میلیارد یورو وارد کرده است.