loader image

جستجو

The events of the largest shipyard in the world

وال استریت ژورنال:
اتفاقات بزرگ‌ترین کارخانه کشتی‌سازی جهان

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «وال استریت ژورنال» در مطلب تازه خود ضمن اشاره به اینکه آمریکا در کشتی سازی از چین عقب افتاده،‌ تاکید کرد: پکن با نیروی کار کشتی‌سازی تقریباً چهار برابر نیروی کار آمریکا، حدود 7000 کشتی اقیانوس پیما دارد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه وال استریت ژورنال در مطلب تازه خود به‌قلم «تیموتی مارتین» نوشت:‌ «کارلوس دل تورو» وزیر نیروی دریایی آمریکا اخیراً از کره جنوبی بازدید کرد تا مقامات ارشد صنایع سنگین HD هیوندای را در مورد ایده سرمایه‌گذاری در آمریکا مجاب کند.

آمریکا  در کشتی سازی از چین عقب افتاده و برای استراتژی چرخش به متحدان خود در کره جنوبی و ژاپن روی آورده است.

کلید این تلاش جذب شرکت‌هایی مانند هیوندای است که می‌توانند هر کاری را که آمریکا کمبود دارد انجام دهند مانند ساخت سریع کشتی‌ها با هزینه‌های کم و تکنیک‌های مدرن.

ناوگان رزمی ناوگان دریایی چین در حال حاضر از تعداد ناوگان آمریکا فراتر رفته است، زیرا تولیدات خود را در کارخانه‌های کشتی‌سازی یارانه‌ای دولتی که انواع کشتی‌ها را می‌سازند، افزایش داده است.

اکثر تولیدات کشتی جهان در سال گذشته از چین بود و کره جنوبی در رتبه دوم قرار گرفت.

هیچ کارخانه کشتی سازی جهانی با ظرفیت تولید کارخانه هیوندای در اولسان برابری نمی‌کند، جایی که جرثقیل‌های نارنجی غول پیکر «Goliath» به آسمان بر می‌خیزد.

کارگران موتورسیکلت سواری می‌کنند تا بین 10 اسکله خشک سایت حرکت کنند. قطعات کشتی به رنگ آبی، زرد و قرمز روشن مانند بلوک‌های اسباب‌بازی بزرگ روی زمین پخش شده‌اند.

ساخت ناوشکن آمریکایی در اولسان، جایی که هیوندای 40 تا 50 کشتی در سال تولید می‌کند، در حال حاضر یک گزینه نیست بلکه طبق قانون، کشتی‌های آمریکایی باید در خانه ساخته شوند. با این حال، قانون آمریکا  مشارکت با کشتی‌سازان خارجی را برای کارهایی مانند تعمیر و نگهداری، آموزش یا نکات فنی مسدود نمی‌کند و واشنگتن برای چنین کاری به کره و ژاپن روی می‌آورد.

یک گزارش راهنمایی کنگره آمریکا  با عنوان «برگرداندن انحطاط قدرت دریایی آمریکا» بر گسترش روابط با متحدان معاهده به عنوان یکی از توصیه‌های اصلی تاکید کرد.

بر اساس این گزارش، چین با نیروی کار کشتی‌سازی تقریباً چهار برابر نیروی کار آمریکا، حدود 7000 کشتی اقیانوس پیما دارد. چین که بزرگترین ناوگان کشتیرانی جهان را دارد، می‌تواند با تهدید به کندی یا توقف حمل ‌و نقل کالا به آمریکا و از آن، با استفاده از شرکت‌هایی که تحت مالکیت یا کنترل چین هستند، زنجیره تامین آمریکا را مختل کند.

نیروی دریایی آمریکا  به کمتر از نصف اوج خود در دهه 1980 یعنی حدود 600 کشتی کاهش یافته است.

کشتی سازی یک تجارت پرمشقت است که به سرمایه‌گذاری زیرساختی و نیروی انسانی قابل توجهی نیاز دارد و حاشیه سود آن کم است. چین که زمانی یک بازیگر بزرگ جهانی بود، سرمایه‌گذاری بیش از 100 میلیارد دلار را برای حمایت از رشد کارخانه‌های کشتی‌سازی خود آغاز کرده است.

برخلاف اکثر شرکت‌های آمریکایی یا اروپایی، هیوندای توانایی ساخت کشتی‌های نظامی و تجاری را در کارخانه کشتی‌سازی خود دارد و در صورت افزایش تقاضا، انعطاف‌پذیری نیروی انسانی را فراهم می‌کند.

سهام هیوندای در سال جاری بیش از 50 درصد افزایش یافته است و رشد درآمد آن در سال 2024 حدود 11 درصد برآورد شده است. ا

نتظار می‌رود تجارت دریایی حدود 8 درصد از فروش کلی را در سال جاری تشکیل دهد. تا پایان دهه، این شرکت قصد دارد درآمد حاصل از ساخت و نگهداری کشتی‌های دریایی، از جمله برای آمریکا  را سه برابر کند.