loader image

جستجو

FILE PHOTO: U.S. President Donald Trump gestures next to NATO Secretary General Jens Stoltenberg as they attend a working lunch during the NATO leaders summit in Watford, Britain, December 4, 2019. REUTERS/Kevin Lamarque

گاردین:
احتمال آمدن ترامپ و تأثیر آن در ناتو

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «گاردین» در یادداشتی ضمن اشاره به سفر رهبران 31 کشور ناتو به واشنگتن، به بررسی احتمال آمدن ترامپ و تاثیر آن در ناتو پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، «اندرو راث» یادداشتی در روزنامه گاردین منتشر کرده که در آن آمده است: در حالی که رهبران اروپایی و مقامات ارشد دفاعی 31 کشور ناتو در این هفته به واشنگتن می‌آیند

همه نگاه‌ها به‌طورجدی معطوف جو بایدن خواهد بود که عملکرد ضعیف او در مناظره ماه گذشته بر نگرانی‌ها در مورد کشوری افزوده است که برخی اروپایی‌ها قبلاً آن را متحد «غیرقابل‌پیش‌بینی» توصیف کرده‌اند.

رئیس‌جمهور آمریکا امیدوار است که رهبری وی در این اجلاس بتواند کارزار او علیه دونالد ترامپ را در بحبوحه نگرانی در مورد سن و قدرت ذهنی او نجات دهد.

در یک مصاحبه پربیننده در تلویزیون آمریکا این هفته، او گفت: «و چه کسی می‌تواند مانند من ناتو را کنار هم نگه دارد؟ کنفرانس ناتو هفته آینده اینجا در آمریکا است.»

اما در گفت‌وگوهای خصوصی، برخی از مقامات و دیپلمات‌های اروپایی نسبت به حضورهای عمومی «متزلزل» او ابراز نگرانی کرده‌اند و نگرانی‌هایی را درباره احتمال بالای ریاست‌جمهوری دوم ترامپ ابراز کرده‌اند.

چندین مقام خارجی این سؤال را مطرح کردند که آیا بایدن در طول هفته در رقابت باقی بماند یا خیر.

یکی از دیپلمات‌های اروپایی درباره پرسش‌های مربوط به سن بایدن گفت: «نمی‌توان غول را به درون چراغ جادو برگرداند». این یکی از مسائل بزرگ [در اطراف اجلاس] است.

مقاماتی که معمولاً بر سیاست امنیتی تمرکز می‌کردند، گفتند که به رفتار بایدن در طول حضورهای عمومی او در نشست سران ناتو، از جمله سخنرانی در سالن اجتماعات «ملون» در روز سه‌شنبه و سپس دیدار با سایر اعضا و کشورهای شریک در روز چهارشنبه، توجه زیادی خواهند داشت.

برخی به تیم او، از جمله جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، برای مدیریت بحران‌های بزرگ ابراز اطمینان کردند، اما گفتند که مسئله آینده سیاسی بایدن آسیب دیده است.

چندین مقام خارجی گفتند که رکود بایدن در نظرسنجی‌ها مشکلات ناشی از جنگ کبود امسال در کنگره بر سر کمک 60.8 میلیارد دلاری کمک نظامی به اوکراین را تشدید می‌کند و احتمال اینکه دولت اقدامی جسورانه انجام دهد را کاهش می‌دهد.

مقامات آمریکایی تأکید کرده‌اند که بایدن از نظر روانی در وضعیت حساسی است، به‌ویژه در مدیریت او با مسائل امنیت ملی مانند جنگ روسیه در اوکراین.

مقاله‌ای طولانی که در نیویورک‌تایمز به جزئیات نگرانی‌ها در مورد وضعیت روانی بایدن می‌پردازد شامل دستیارانی بود که هشدارهای قهرآمیز او به بنیامین نتانیاهو مبنی بر عدم انجام یک ضد حمله گسترده علیه ایران را به‌عنوان نمونه‌ای از سلامتی او توصیف می‌کردند.

یک مقام ارشد دولت گفت: «ببینید، رهبران خارجی در سه سال گذشته جو بایدن را از نزدیک دیده‌اند. آن‌ها می‌دانند که با چه کسی سروکار دارند و می‌دانند که او چقدر مؤثر بوده است.»

اما آن مقاله همچنین می‌گوید که رهبران گروه هفت نگران وضعیت جسمانی بایدن هستند، به نقل از یک مقام اروپایی که می‌گفت بایدن گاهی اوقات «خارج از گود» است و از دو مقامی که تلاش می‌کردند بگویند بایدن را در اتاقی برای مذاکره با ولادیمیر پوتین قرار می‌دادند، نقل کرد.

برخی با نگرانی‌های خود به صورت عمومی مطرح شده‌اند. دونالد تاسک، نخست‌وزیر لهستان پس از مناظره هفته گذشته گفت: آن‌ها مطمئناً مشکل دارند. بله این واکنش‌ها بدون ابهام است. من از این مسئله می‌ترسیدم. به این معنا که انتظار می‌رفت که صحبت در یک رویارویی مستقیم، در یک مناظره، برای بایدن آسان نباشد.

به خصوص پس از این مناظره، بسیاری از دیپلمات‌های اروپایی در حال آماده شدن برای دولت دوم ترامپ هستند. رئیس‌جمهور سابق آشکارا با ایده خروج از ناتو موافقت کرده و شخصاً اعضای ائتلاف را که نتوانسته‌اند به معیار هزینه 2 درصد دست یابند، مورد آزار و اذیت قرار دهد. او همچنین اشاره کرده است که ممکن است از کمک بیشتر به اوکراین خودداری کند.

از اوایل مبارزات انتخاباتی، دیپلمات‌های اروپایی به‌دنبال درک سیاست‌های ترامپ بوده‌اند و نمایندگانی را به ستاد انتخاباتی او یا اندیشکده‌های محافظه‌کاری مانند بنیاد هریتیج فرستاده‌اند که گزارش‌های مفصلی درباره اینکه سیاست خارجی دوره دوم ترامپ چگونه می‌تواند باشد، تهیه کرده‌اند.

اما آن‌ها گفتند که چشم‌انداز سیاست خارجی ترامپ با توجه به هوس‌های خودش مبهم است و احتمالاً در آخرین لحظه تصمیم‌گیری خواهد شد.