loader image

جستجو

The possibility of a war between the US and China over Taiwan2

رویتز:
احتمال جنگ آمریکا و چین بر سر تایوان

مرکز مطالعات سورین

چکیده

خبرگزاری «رویترز» در گزارشی به‌نقل از نماینده جمهوری‌‌خواه از احتمال جنگ آمریکا و چین بر سر تایوان خبر داد و اعلام کرد: پکن بر این باور است که جزیره 24 میلیون نفری تایوان جزئی از چین بوده که از سال 1949 از خاک اصلی این کشور جدا شده است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام کرد: «مایک مک کال» -نماینده ارشد جمهوری‌خواه آمریکا- معتقد است احتمال درگیری نظامی آمریکا و چین بسیار زیاد است.

مک کال در حالی دولت جو بایدن را به ضعف متهم می‌کند که رئیس‌جمهور آمریکا مدعیست جنگ بر سر موضوع تایوان بسیار بعید است.

به‌دنبال یادداشت تعجب‌آور ژنرال آمریکایی و هشدارش درباره احتمال جنگ آمریکا و چین در دو سال آینده، مایک مک کال نماینده ارشد جمهوری‌خواه کنگره آمریکا روز یکشنبه گفت: احتمال درگیری با چین بر سر تایوان بسیار زیاد است.

ژنرال «مایک مینیهان» که -فرماندهی جابجایی هوایی- را بر عهده دارد، در یادداشتی به تاریخ 1 فوریه خطاب به 110 هزار نیروی خود گفت: دلم به من می‌گوید که در سال 2025 خواهیم جنگید.

مایک مک کال، رئیس جدید کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا به فاکس نیوز گفت: امیدوارم اشتباه کرده باشد. هرچند فکر می‌کنم حق با اوست.

دیدگاه‌های این ژنرال آمریکایی بیانگر نظریات پنتاگون نیست، اما نشان‌دهنده نگرانی در بالاترین سطوح ارتش آمریکا در مورد تلاش احتمالی چین برای اعمال کنترل بر تایوان است که چین آن را استانی سرگردان می‌داند.

مینیهان نوشت، هم آمریکا و هم تایوان انتخابات ریاست‌جمهوری‌‌ را در سال 2024 برگزار می‌کنند که به‌طور بالقوه فرصتی برای چین برای اقدام نظامی ایجاد می‌کند.

مک کال گفت: اگر چین نتواند کنترل تایوان را بدون خونریزی به دست بگیرد، به نظر من ، آن‌ها به تهاجم نظامی نگاه خواهند کرد. ما باید برای این موضوع آماده باشیم.

وی دولت دموکرات جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا را به ضعف بعد از خروج بی‌رویه از افغانستان متهم کرد که می‌تواند احتمال جنگ با چین را بیشتر کند.

مک کال گفت: احتمال ‌اینکه ما شاهد درگیری با چین و تایوان و اقیانوس آرام هند باشیم بسیار زیاد است.

کاخ سفید از اظهارنظر در مورد اظهارات مک کال خودداری کرد. آدام اسمیت، نماینده ارشد دموکرات در کمیته نیروهای مسلح مجلس گفت: با ارزیابی مینیهان مخالف است.

اسمیت به فاکس نیوز گفت: جنگ با چین نه‌تنها اجتناب‌ناپذیر نیست، بلکه بسیار بعید است. ما وضعیت بسیار خطرناکی در چین داریم. اما من فکر می‌کنم ژنرال‌ها باید در صحبت کردن درباره ‌اینکه ما به جنگ می‌رویم، خیلی احتیاط به خرج دهند.

اسمیت گفت: آمریکا باید در موقعیتی باشد که چین را از اقدام نظامی علیه تایوان باز دارد، اما من کاملاً مطمئن هستم که اگر رویکرد درست را در پیش بگیریم، می‌توانیم از این درگیری جلوگیری کنیم.

«لوید آستین» -وزیر دفاع آمریکا- اوایل این ماه اعلام کرد او به‌شدت تردید دارد که افزایش فعالیت‌های نظامی چین در نزدیکی تنگه تایوان نشانه حمله قریب‌الوقوع پکن به این جزیره باشد.

یک مقام پنتاگون نیز روز شنبه گفت اظهارات ژنرال آمریکایی بیانگر دیدگاه وزارتخانه درباره چین نیست.

چین در ماه آگوست سال گذشته در واکنش به سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، رزمایش بزرگ و بی‌سابقه‌ای در آب‌های نزدیک به این جزیره انجام داد.

پکن بر این باور است که جزیره 24 میلیون نفری تایوان جزئی از چین بوده که از سال 1949 از خاک اصلی این کشور جدا شده است.

مقامات چینی همواره نزدیکی روابط آمریکا و تایوان به‌ویژه همکاری‌های گسترده نظامی میان این دو طرف را تحریک‌آمیز و علیه امنیت ملی خود به‌شمار آورده‌اند.